Eseménynaptár
A boldogságos Szűz Mária szeplőtelen fogantatásának ünnepe arra utal, hogy a Szent Szűz fogantatása első pillanatától, Krisztus érdemeire való tekintettel, mentes volt az eredeti bűntől és annak minden hatásától.
A hittétel Isten bűn fölötti győzelmét adja tudtul, melyet Jézus Krisztus által vitt végbe. A "kegyelemmel teljes" megnevezés tömören kifejezi az ünnep tartalmát. Gábor főangyal így szólítja meg a názáreti Máriát. Lukács evangélista itt tudatosan a hívő tanítvány példaképeként állítja be Máriát, aki elfogadja Isten hívását. Ő a kegyelemmel átjárt végidőkbeli Sion leánya. Benne olyan állandó életállapot alakult ki, melyet Isten beavatkozása vitt végbe.
A szeplőtelen fogantatás elsősorban Isten szeretetének a győzelme, mely nem hátrál meg az emberek ellenállása és bűnei miatt, hanem talál lehetőséget és alkalmat tervének megvalósítására. A kinyilatkoztatás egészét tekintve elmondhatjuk, hogy az úgynevezett ősevangéliumtól kezdve - amikor az Úristen a Teremtés könyve első lapjain tudtul adja, hogy "az asszony széttiporja a kígyó fejét" - a pátriárkákon át egészen a próféták és a királyok jövendöléséig, a szeplőtelen fogantatás, mint a tiszta emberiség megnyilvánulása, Isten üdvözítő tervében végig jelen volt. Mária ezért az "egészen szép", a Nap teljes fénye, az Atya ragyogásának tükröződése, az Istenhez, és az ő eredeti elgondolásához leginkább hasonló és legközelebb álló teremtmény. Az ő végérvényes "igenje" Isten tervére és az Istenre hagyatkozó engedelmessége a kegyelem műve. Ahogy nem véletlen az angyal megszólítása: "Üdvöz légy kegyelemmel teljes!", nem volt véletlen Mária válasza sem: "Íme, az Úr szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint." Mária magatartása a szív fiatalságát és az eljövendő dolgok hűséges várását jelenti. Benne az Istennel való együttműködés tökéletes mintáját láthatjuk.
A dogma több mint másfél évszázados kihirdetése Krisztus mai követőit is megszólítja, mert Isten bennünket is olyannak szeretne látni, mint Máriát, a kegyelemmel teljest. Szent Pál apostol valami hasonlóra buzdítja az efezusi híveket: "Isten Krisztusban minket is kiválasztott a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk, hogy magasztaljuk felséges kegyelmét, amellyel megajándékozott minket." Ugyanaz a kegyelmi adomány vár tehát ránk is, amelyet Mária elfogadott, és amelyre élete szentségével és tisztaságával válaszolt.
1858-ban, négy évvel az ünnepélyes pápai kijelentés után a lourdes-i jelenések mintegy megerősítették a dogma tanítását: Szűz Mária az áteredő bűn minden foltjától mentes volt. A tizennégy éves Bernadettnek többször megjelenő "gyönyörű asszony" a rózsafűzér imádkozására szólított fel, azért, hogy az emberek változtassák meg életüket és fogadják be Istent a szívükbe. Ez a "fehér ruhás asszony" az egyik jelenés alkalmával így mutatkozott be: "Én vagyok a szeplőtelen fogantatás." Az ünnep azt az örömhírt közvetíti felénk, hogy Máriát követve és az ő közbenjárását kérve elnyerhetjük az Isten által nekünk is megadott kegyelmet, még ebben a bűntől megsebzett világban is, Krisztus üdvözítő művébe vetett hittel, hogy Isten tiszta, szeplőtelen gyermekei legyünk.
Adoremus 2006. Kránitz Mihály teológus tanár
Imádság
Istenünk, te méltó hajlékot készítettél Fiadnak a Boldogságos Szűz Mária szeplőtelen fogantatásában, amikor őt Fiad halálának érdeméért eleve megóvtad minden bűntől. Szűz Mária közbenjárására engedd, hogy mi is tiszta lélekkel jussunk el hozzád.
Győri Szent Imre Plébánia
9024 Győr, Szent Imre út 35.
(96) 424 443
gyoriszentimre.iroda@gmail.com