BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190716T000000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:c5cf8c2a3e9bf2cf4a16b2493d63f520 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:20130723T150203 SUMMARY:Kármelhegyi Boldogasszony DESCRIPTION:
A XIII. század elején Albe
rt jeruzsálemi pátriárka adott Szabályt azoknak a Kármel-hegyén, az ún. Ill
és-kútnál letelepedett remetéknek, akik a Kármelita Rend első tagjai lettek
a Regula közös megélésével. A közösség első kápolnáját a Boldogságos Szűz
Mária tiszteletére szentelték fel.
Amikor pedig Európába kellett jön niük, a török támadások következtében elhagyva eredeti helyüket, magukat a „Kármelhegyi Boldogasszony Testvéreinek” kezdték hívni, amit az Egyház hiva talosan is elfogadott és megerősített. A Kármel tehát alapítása kezdeteitől fogva a Szent Szűz tiszteletére szentelt rendként értelmezte önmagát, s ez t az Egyház is megerősítette. A Boldogságos Szűz Mária személye a Kármel le lki tapasztalatában tehát központi szerepet tölt be, nem annyira jámbor már iás gyakorlatok, hanem az evangéliumi tökéletességre való törekvés sajátos módja által, amit az első szerzetesek Mária példájára és vele egyesülve – m indenekelőtt az állandó imádság és Isten igéjének hallgatása, befogadása ré vén – vágytak megvalósítani.
A Kármelhegyi Boldogasszony emlékünnepé nek első nyomairól a XIV. századi Angliából vannak forrásaink. A Rend Pátró nája iránti hálaünnepként tartotta július 17-ét, ami valószínűleg a II. Lyo ni Zsinat utolsó ülésével lehet kapcsolatban (1274. júl. 17.), amikor a kor ábbi – a Rendet eltörléssel is fenyegető – bizonytalan körülmények után meg született a hivatalos zsinati döntés a Rend fennmaradásának törvényességérő l, más - ugyanabban a korban született – közösségektől eltérően. A Kármel t agjai ebben az eseményben Pátrónájuk szeretetének megnyilvánulását látták. Az ünnep időpontja később ismeretlen okból július 16-ra került.
Késő bb az az értelmezés kapott lábra a Rendben, hogy a Kármelhegyi Boldogasszon y búcsúünnepe egy látomás időpontjával lenne kapcsolatban (1251. júl. 16.). A XV. századból származó ún. A kármelita szentek Katalógusa című irat szer int ugyanis a Boldogságos Szűz Mária megjelent egy rendi elöljárónak, az an gol Stock Szent Simonnak. Skapulárét tartva a kezében megnyugtatta a szent életű atyát, aki a Rend fennmaradásáért és megerősödéséért imádkozott a neh éz körülmények közepette, s azt mondta neki: „Ez a kiváltság számodra és ti eid számára: mindaz, aki e skapulárét viselve hal meg, üdvözülni fog.” Késő bb a szerzetesek mellett a hívek is részesülni kívántak a kiváltság kegyelm ében, s ők is a szent vállruha viselői lettek. Később olyannyira népszerűvé vált a Kármel „szent ruhája”, hogy az egyik legkedveltebb ájtatossági form ává vált Isten népe körében.
A látomás valódiságát és pontos dátumát illetően nincsenek korhű adataink. De ez nem változtat a benne foglalt lel ki tanítás igazságán, amit igazol a századok során a skapulárét felvevő hív ek nagy száma, a számtalan – a skapuláré által történt – csoda, és az a tén y, hogy a pápák mindenkor jóváhagyták, sőt ajánlották a skapuláré viselését . (Legutóbb II. János Pál pápa 2001-ben szeptember 11-én, a Skapuláré 750-i k évfordulója alkalmából mondott beszédjében.)
A skapuláré lelki tar talma az Egyháznak azon tanításán nyugszik, ami szerint, ha őszinte szívvel tiszteljük a Boldogságos Szüzet, ő különleges oltalmában részesít bennünke t földi életünk során, halálunk órájában és halálunk után. A Skapuláré tula jdonképpen egy jel. A Szűzanya iránti tiszteletből viseljük, annak mintegy látható és állandó jeleként. S mivel kifejezi a mi Máriához való kapcsolatu nkat, egyúttal az ő anyai oltalmát és az örök élet zálogát is jelenti számu nkra.
Forrás: karmelitarend.hu
DTSTAMP:20240328T134812 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20200716 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20200717 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR