BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20181027T010000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:497476b4bc57072cb331e4eb15ae06c9 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:20130723T150407 SUMMARY:Szent Simon és Szent Júdás Tádé apostolok (ünnep) DESCRIPTION:Amit a Szentírásból tudunk róluk\nAz Úr Jézus Krisztus tizenkét apostola kö zül Simonról és Júdás Tádéról tudjuk a legkevesebbet az újszövetségi Szentí rásból.\nSimon neve szerepel az apostolnévsorokban (Mk 3,18; Mt 10,4; Lk 6, 15; ApCsel 1,13), de Márk és Máté azt mondja: a ,,Kananeus Simon'', Lukács pedig: a ,,Zelóta Simon''. Ebből a zelóta szóból arra következtethetünk, ho gy Simon korábban a fanatikusan Róma-ellenes párthoz tartozott, melynek tag jai a véres merényletektől sem riadtak vissza, ha a rómaiak irtásáról volt szó. De ez a Simon nem azonos a Mk 6,3-ban és a Mt 13,55-ben említett Simon nal, aki az Úr Jézus rokona volt és később Jeruzsálem püspöke lett.\nLukács mindkét helyen ,,Judas Jacobi''-t említ, és nem dönthető el, hogy Jakab fi áról, vagy testvéréről van-e szó. Márk Júdás Tádénak mondja, Máté szintén í gy nevezi, illetve vannak olyan Máté-kéziratok, amelyekben ,,Judas Lebbaeus ''-ként szerepel (Mt 10,3).\nPusztán a szövegek alapján vitatható lenne, ho gy azonos személyről van-e szó, de Origenész a Római levélhez írt kommentár jában azt a véleményt képviseli, hogy Judas Jacobi és Júdás Tádé vagy Judas Lebbaeus ugyanaz a személy. Az biztos, hogy Márk egy másik Júdásról beszél , amikor Jézus testvérét említi, akit szintén Júdásnak hívtak (6,3).\nSzent Jánosnál azt olvassuk, hogy ,,Júdás, nem a karióti'', felteszi Jézusnak a kérdést: ,,Uram, hogy van az, hogy nekünk akarod kinyilatkoztatni magadat é s nem a világnak?'' (14,22). A válasz látszólag megkerüli a kérdést, de lén yegében érinti a tanítványok hivatását és Jézushoz való kapcsolatát: ,,Aki szeret engem, az megtartja tanításomat, és Atyám is szeretni fogja. Hozzá m együnk, és benne fogunk lakni.''\nLegendájuk szerint a Zelóta Simon Júdás T ádéval együtt úgy lett vértanú, hogy kettéfűrészelték őket. Ezért Simont fű résszel szokták ábrázolni, a favágók tekintik a védőszentjüknek.\nÜnnepüket a Jeromos-féle Martirológium október 28-ra teszi. Rómában a 9. századtól ü nneplik őket.\nLegendájukból\nA jámbor hagyomány a következőket beszéli el a két apostolról:\nÉlt Edesszában egy Abgár nevű, istenfélő király. Hallott Jézus tetteiről, és levelet intézett hozzá, melyben többek között ez állt: ,,Jöjj el hozzám, és segíts betegségemen! Hallottam arról is, hogy a zsidó k zúgolódnak ellened, és üldöznek. Ezért jöjj hozzám! Igaz, hogy csak egy k is város felett uralkodom, de ez a város tisztességes, és neked meg nekem e lég lesz.'' Jézus levélben válaszolt neki, és azt írta, hogy neki Jeruzsále mben kell teljesítenie a küldetését, de később majd egy tanítványát elküldi .\nAz Úr mennybemenetele után Tamás apostol teljesítette az ígéretet azzal, hogy Júdás Tádét Edesszába küldte. Ő megjelent Abgár király előtt, bemutat kozott, hogy Jézus tanítványa, s közben mennyei fény sugárzott az arcáról. A király azonnal boldogan megvallotta hitét az Isten Fiában, az apostol ped ig fogta a magával hozott kendőt, amelyen Jézus arca volt látható, betakart a vele a leprában szenvedő király arcát, és az mindjárt visszanyerte egészs égét.\nEzután Júdás Mezopotámiában, Simon pedig Egyiptomban hirdette az eva ngéliumot, majd mindketten Perzsiába mentek.\nÉppen akkor tervezett hadjára tot Baradach, a babiloni király hadvezére és hercege India ellen. Jóslatot kért isteneitől, és azt a választ kapta, hogy nagy háború következik, amely ben mindkét oldalon sokan halnak meg. Ettől a herceg megrettent, és szorult helyzetében az apostolokhoz fordult. Simon és Júdás ezt mondta: ,,Nem kell félned, mert velünk a béke jött országotokba. Nem lesz háború, holnap a ha rmadik órában követek érkeznek Indiából, hogy a békéről tárgyaljanak veled. '' A pogány papok, akik az előbbi jóslatot adták, kinevették az apostolokat , de másnap bekövetkezett, amit Simon és Júdás mondott: megérkeztek a békek övetek Indiából.\nAkkor a herceg máglyára akarta vettetni a pogány papokat, mert hazudtak neki. Jézus tanítványai azonban így könyörögtek azok életéér t: ,,Mi nem azért küldettünk, hogy élőket megöljünk, hanem hogy holtakat él etre keltsünk!'' E magatartásnak a híre eljutott a király fülébe is, és elr endelte, hogy a két apostol szabadon működhet országa területén.\nEgyszer m egvédtek egy ifjút, akit alaptalanul azzal vádoltak, hogy elcsábított egy l eányt. Ezért rátámadtak az apostolokra, hogy szolgáltassák ki nekik az igaz i tettest, ők azonban így válaszoltak: ,,Mi arra küldettünk, hogy megmentsü k az ártatlanokat, nem pedig arra, hogy elveszejtsük a bűnösöket!''\nMiután bejárták már az egész országot, eljutottak egy városba, melynek népét elle nségeik feltüzelték ellenük. Elfogták és a pogány templomba hurcolták őket. Akkor megjelent nekik az Úr angyala, és mindkettőjüket választásra szólíto tta fel: vagy azonnal meghalnak mind, akik ellenük támadtak, vagy ők leszne k vértanúk. Mindketten a vértanúságot választották, de csodajelet kértek, h ogy megtérjenek az emberek. Azt kérték, hogy csillapodjon le a tömeg dühe, és mindegyik gonosz lélek zúzza szét a saját bálványát. Mikor a bálványképe k mindenki szeme láttára darabokra törtek, a pogány papok rárohantak az apo stolokra, és megölték őket.\nImádság\nIstenünk, ki úgy akartad, hogy Aposto laid révén ismerjük meg szent nevedet, kérünk, Szent Simon és Júdás Tádé ap ostol közbenjárására add, hogy Egyházad állandóan gyarapodjék, és egyre töb b népet egyesítsen magában!\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Amit a Sze ntírásból tudunk róluk
Az Úr Jézus Krisztus tizenkét apostol a közül Simonról és Júdás Tádéról tudjuk a legkevesebbet az újszövetségi Sz entírásból.
Simon neve szerepel az apostolnévsorokban (Mk 3,18; Mt 10 ,4; Lk 6,15; ApCsel 1,13), de Márk és Máté azt mondja: a ,,Kananeus Simon'' , Lukács pedig: a ,,Zelóta Simon''. Ebből a zelóta szóból arra következteth etünk, hogy Simon korábban a fanatikusan Róma-ellenes párthoz tartozott, me lynek tagjai a véres merényletektől sem riadtak vissza, ha a rómaiak irtásá ról volt szó. De ez a Simon nem azonos a Mk 6,3-ban és a Mt 13,55-ben említ ett Simonnal, aki az Úr Jézus rokona volt és később Jeruzsálem püspöke lett .
Lukács mindkét helyen ,,Judas Jacobi''-t említ, és nem dönthető el, hogy Jakab fiáról, vagy testvéréről van-e szó. Márk Júdás Tádénak mondja, Máté szintén így nevezi, illetve vannak olyan Máté-kéziratok, amelyekben ,, Judas Lebbaeus''-ként szerepel (Mt 10,3).
Pusztán a szövegek alapján vitatható lenne, hogy azonos személyről van-e szó, de Origenész a Római lev élhez írt kommentárjában azt a véleményt képviseli, hogy Judas Jacobi és Jú dás Tádé vagy Judas Lebbaeus ugyanaz a személy. Az biztos, hogy Márk egy má sik Júdásról beszél, amikor Jézus testvérét említi, akit szintén Júdásnak h ívtak (6,3).
Szent Jánosnál azt olvassuk, hogy ,,Júdás, nem a karióti '', felteszi Jézusnak a kérdést: ,,Uram, hogy van az, hogy nekünk akarod ki nyilatkoztatni magadat és nem a világnak?'' (14,22). A válasz látszólag meg kerüli a kérdést, de lényegében érinti a tanítványok hivatását és Jézushoz való kapcsolatát: ,,Aki szeret engem, az megtartja tanításomat, és Atyám is szeretni fogja. Hozzá megyünk, és benne fogunk lakni.''
Legendájuk s zerint a Zelóta Simon Júdás Tádéval együtt úgy lett vértanú, hogy kettéfűré szelték őket. Ezért Simont fűrésszel szokták ábrázolni, a favágók tekintik a védőszentjüknek.
Ünnepüket a Jeromos-féle Martirológium október 28- ra teszi. Rómában a 9. századtól ünneplik őket.
Legendá jukból
A jámbor hagyomány a következőket beszéli el a két ap ostolról:
Élt Edesszában egy Abgár nevű, istenfélő király. Hallott Jé zus tetteiről, és levelet intézett hozzá, melyben többek között ez állt: ,, Jöjj el hozzám, és segíts betegségemen! Hallottam arról is, hogy a zsidók z úgolódnak ellened, és üldöznek. Ezért jöjj hozzám! Igaz, hogy csak egy kis város felett uralkodom, de ez a város tisztességes, és neked meg nekem elég lesz.'' Jézus levélben válaszolt neki, és azt írta, hogy neki Jeruzsálembe n kell teljesítenie a küldetését, de később majd egy tanítványát elküldi. p>
Az Úr mennybemenetele után Tamás apostol teljesítette az ígéretet azza l, hogy Júdás Tádét Edesszába küldte. Ő megjelent Abgár király előtt, bemut atkozott, hogy Jézus tanítványa, s közben mennyei fény sugárzott az arcáról . A király azonnal boldogan megvallotta hitét az Isten Fiában, az apostol p edig fogta a magával hozott kendőt, amelyen Jézus arca volt látható, betaka rta vele a leprában szenvedő király arcát, és az mindjárt visszanyerte egés zségét.
Ezután Júdás Mezopotámiában, Simon pedig Egyiptomban hirdette az evangéliumot, majd mindketten Perzsiába mentek.
Éppen akkor terve zett hadjáratot Baradach, a babiloni király hadvezére és hercege India elle n. Jóslatot kért isteneitől, és azt a választ kapta, hogy nagy háború követ kezik, amelyben mindkét oldalon sokan halnak meg. Ettől a herceg megrettent , és szorult helyzetében az apostolokhoz fordult. Simon és Júdás ezt mondta : ,,Nem kell félned, mert velünk a béke jött országotokba. Nem lesz háború, holnap a harmadik órában követek érkeznek Indiából, hogy a békéről tárgyal janak veled.'' A pogány papok, akik az előbbi jóslatot adták, kinevették az apostolokat, de másnap bekövetkezett, amit Simon és Júdás mondott: megérke ztek a békekövetek Indiából.
Akkor a herceg máglyára akarta vettetni a pogány papokat, mert hazudtak neki. Jézus tanítványai azonban így könyörö gtek azok életéért: ,,Mi nem azért küldettünk, hogy élőket megöljünk, hanem hogy holtakat életre keltsünk!'' E magatartásnak a híre eljutott a király fülébe is, és elrendelte, hogy a két apostol szabadon működhet országa terü letén.
Egyszer megvédtek egy ifjút, akit alaptalanul azzal vádoltak, hogy elcsábított egy leányt. Ezért rátámadtak az apostolokra, hogy szolgált assák ki nekik az igazi tettest, ők azonban így válaszoltak: ,,Mi arra küld ettünk, hogy megmentsük az ártatlanokat, nem pedig arra, hogy elveszejtsük a bűnösöket!''
Miután bejárták már az egész országot, eljutottak egy városba, melynek népét ellenségeik feltüzelték ellenük. Elfogták és a pogán y templomba hurcolták őket. Akkor megjelent nekik az Úr angyala, és mindket tőjüket választásra szólította fel: vagy azonnal meghalnak mind, akik ellen ük támadtak, vagy ők lesznek vértanúk. Mindketten a vértanúságot választott ák, de csodajelet kértek, hogy megtérjenek az emberek. Azt kérték, hogy csi llapodjon le a tömeg dühe, és mindegyik gonosz lélek zúzza szét a saját bál ványát. Mikor a bálványképek mindenki szeme láttára darabokra törtek, a pog ány papok rárohantak az apostolokra, és megölték őket.
Imádság
Istenünk, ki úgy akartad, hogy Apostolaid révén isme rjük meg szent nevedet, kérünk, Szent Simon és Júdás Tádé apostol közbenjár ására add, hogy Egyházad állandóan gyarapodjék, és egyre több népet egyesít sen magában!
DTSTAMP:20240329T072129 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20191028 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20191029 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR