BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180920T000000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:bfdcf696f96c2eb058ae5c78c5fd2767 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:20130723T150207 SUMMARY:Szent Máté apostol és evagélista (ünnep) DESCRIPTION: Élete és evangéliuma\n Máté apostolról, akit a hívő nép nagyon tisztel, s akinek sírját Salerno városában őrzik, nem sok olyan adat maradt ránk, amel y történetileg hitelesnek tekinthető. Amit a hagyomány a Szentírásban fogla ltakon kívül mond (pl. hogy az apostol Etiópiában, a pártusok között vagy P erzsiában működött), tipikusan legendás természetű. Euszébiosz, a történetí ró püspök azonban közöl egy fontos tényt: Máté, mielőtt a pogány országokba ment volna, Palesztinában héberül hirdette az evangéliumot. Távozása előtt anyanyelvén írásba foglalta, és hátrahagyta a zsidó-keresztények számára. Euszébiosz e közlését a 2. század elején élt Pápiász presbiterre alapozza, és azonosítja Máté apostolt az első evangélium szerzőjével. Csakhogy épp a Pápiásztól ránk maradt szöveg fölött sokat vitatkoznak a szakértők, nem lát ván föltétlenül elfogadhatónak az apostol és az evangélista azonosítását.\n Az evangélium révén elég mélyen megismerhetjük az evangélista gondolatvilá gát, mert alkotása teológiai mestermű. Ezt annak ellenére állítjuk, hogy va nnak, akik szerint Máté csak elindítója és gyökere annak a hagyománynak, am elynek végső írásba foglalása az evangélium, a kész mű nem az ő tollából sz ármazik, hanem valamelyik tanítványa foglalta írásba röviddel az ő halála u tán. Eszerint Máté szerzősége épp oly bizonytalan volna az evangéliummal ka pcsolatban, mint Salamoné a Bölcsesség könyve vagy Dávidé a zsoltárok eseté ben.\n A Máté-evangélium keletkezését úgy gondolhatjuk el, hogy Máté különö s figyelemmel gyűjtötte s őrizte magában az Úr szavait és beszédeit. Miután rendezte, mint mondás- és beszédgyűjteményt adta tovább. A tudósok úgy vél ik, hogy e beszédgyűjtemény és Márk evangéliuma volt a forrása annak a műne k, amelyet az Egyház hagyománya Máté evangéliumaként tart számon. Az Úr mon dásait Máté úgy foglalta elbeszéléseibe, ahogy az ékszerész foglalja aranyb a a drágaköveket. Egymás után fűzte a hasonló tartalmú, de eredetileg függe tlenül elhangzott beszédeket, és így jött létre a hegyi beszéd (5--7. fejez et), a példabeszédek (13. fejezet), a farizeusok feletti jajkiáltások (23. fejezet) és az eszkatologikus beszéd (24--25. fejezet) gyűjteménye.\n Máté az apostol-névsorok közül kettőben a hetedik (Mk 3,18; Lk 6,15), kettőben a nyolcadik (Mt 10,3; ApCsel 1,3) helyen, Tamás mellett áll. Jézus legszűkeb b tanítványai köréhez tartozott tehát, azokhoz, akik nem botránkoztak meg K risztusban, s pünkösdkor megkapták a Szentlelket és a világra szóló küldeté st. A Máté név a latin Matthaeus és a görög Matthaiosz közvetítésével a héb er Mattajból ered, ami a Mattanjah rövid alakja, s annyit jelent mint 'Jahv e ajándéka' vagy 'a hűséges'.\n A Máté-evangélium azt mondja róla, hogy vám os volt és a Lévi nevet is viselte. Márk még azt is tudja róla, hogy Alfeus fia volt. Foglalkozása alapján kissé beleérezhetünk ennek az apostolnak kü lönleges helyzetébe az apostolok testületén belül is: ,,Amikor Jézus tovább ment, látott egy Máté nevű embert, aki ott ült a vámnál. Szólt neki: ťKöves s engem!Ť Az fölkelt és a nyomába szegődött. Amikor később a házában vendég ül látta Jézust, odajött sok vámos és bűnös, és Jézussal meg tanítványaival együtt asztalhoz telepedtek. Ezt látva a farizeusok megkérdezték a tanítvá nyaitól: ťA mesteretek miért eszik vámosokkal és bűnösökkel?Ť Jézus meghall otta, és így válaszolt: ťNem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a bete geknek. Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot akarok s nem áldozatot. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem hogy a bűnö söketŤ'' (Mt 9,9--13).\n Lévi-Máté, a vámos Kafarnaumban dolgozott. Kafarna um ugyanis határváros volt Heródes Antipász országa és Fülöpnek a Jordántól keletre elterülő országa között. Azt nem tudjuk, hogy a város vagy a negye des fejedelem alkalmazottja volt-e. Mint vámos a zsidók szemében nyilvános bűnös, kitaszított, tisztátalan ember volt. Jézus azonban megszólítja: ,,Kö vess engem!'', és csakhamar vendége lesz Máténak. Úgy tűnik, e meghívástól Máté helyzete nem változott, sőt! A vallási vezetők ujjal mutogatnak most m ár nem csupán rá, a vámosra, hanem Jézusra is, aki odáig alacsonyította mag át, hogy közösséget vállal a bűnösökkel, a kitaszítottakkal. Máté pedig tud ta, hogy amikor fölkelt a vámasztal mellől, nem egy dúsgazdag ember társasá gába került, hanem az Emberfia követője lett, akinek nemhogy elvámolnivalój a, de még hajléka sincsen, ahol álomra hajthatná a fejét. Az Emberfiának az onban van hatalma a földön bűnöket megbocsátani! Ez a Jézus az irgalmasság evangéliumát hirdeti és cselekszi, és Máté azzal, hogy meghívást kapott től e, ennek lett a részesévé!\n Jézus nagyon tudatosan vállalta a közösséget a vámosokkal és a bűnösökkel. Ezzel a tettével igazolja azt, amit mond: azér t jött, hogy a bűnösöket hívja a bűnbánatra és a bűnbocsánatra. Ezért szól mindenkinek hívó szava, mert az emberek valamennyien bűnösök, de a szó csak azoknak a szívéhez érkezik el, akik tudatában vannak nyomorúságuknak, és e ngedik, hogy meghívják őket, azaz fölkelnek és követik Jézust. Aki pedig őt követi, az maga is Isten irgalmasságának a tanúja lesz. Annak az irgalmass ágnak a tanúja, amely Jézus Krisztusban testet öltött az emberek között. Má té esetében a meghívottból tanítvány, tanú és apostol lesz, aki maga is Ist en ajándéka a világnak.\n Nagyon könnyen elképzelhető, hogy Máté, aki az ír ás és a számolás művészetében jártas volt, a mennybemenetel után összegyűjt ötte és írásba foglalta azt az anyagot, melyből később kibontakozott a telj es evangélium. Egy apró adat az ő keze nyomát őrzi: Máté evangéliumában meg lepően pontosak a pénzzel kapcsolatos közlések. Sokkal többféle pénzt ismer , mint a másik három evangélista, és soha nem véti el, hogy milyen helyzetb en miféle pénznemmel kell fizetni!\n Ennél azonban sokkal fontosabb számunk a, hogy Máténak köszönhetjük az Úr Krisztus szavainak és beszédeinek alapve tő forrását. Az evangélium utolsó mondatai összefoglalják az Üdvözítő szánd ékát, aki a bűnösökért jött, hogy Isten irgalmát hirdesse és megmutassa az embereknek. Apostolait azért küldi szerte a világba, hogy minden népnek elm ondják az irgalom evangéliumát: ,,Én kaptam minden hatalmat az égen és a fö ldön. Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket mindannak megtartására, amit parancsoltam nektek. És én veletek vagyok mind en nap a világ végezetéig'' (Mt 28,18--19). A Jeromos-féle martirológium sz eptember 21-én hozza Szent Máté ünnepét. Rómában a 11. századtól ezen a nap on emlékeztek meg róla.\n Legendájából\n Máté meghívásának történetét az ev angéliumból ismerjük. Életének további eseményeiről csak a hagyomány közöl néhány szórványos adatot.\n A legenda szerint az apostolok szétválása után Máté Etiópiába ment, ahol Kandaké királynő kincstárnoka -- akit az Apostolo k Cselekedetei elbeszélése szerint Fülöp diákonus keresztelt meg -- fogadta és támogatta. Történt egy napon, hogy a király fia meghalt. A bennszülött varázslók mindent elkövettek, hogy életre keltsék, de hiába. Akkor a kincst árnok azt tanácsolta urának, hívja el Mátét. Ő el is ment és föltámasztotta a fiút. A király ettől olyan boldog lett, hogy örömében egész országába hí rnököket küldött, akik ezt hirdették: ,,Jöjjetek, és lássátok Istent, aki e mberi formában megjelent közöttünk!'' Az emberek össze is sereglettek, Máté pedig tanította őket, hogy kinek a nevében és erejében támasztotta föl a h alott királyfit. Az emberek hittek szavának, megkeresztelkedtek, a király p edig hálája jeléül egy pompás templomot építtetett.\n Volt a királynak egy Efigénia nevű leánya, aki szintén megtért, és Máté fölvette az Istennek sze ntelt szüzek közé. Ezután Egippus király meghalt, és utóda, Hirtacus szemet vetett Efigéniára. Máténak ígérte a fele országát, ha rábeszéli a leányt, hogy legyen a felesége. Egy alkalommal Máté a házasság szépségéről és szent ségéről prédikált a szüzeknek és a népnek, és hangsúlyozta, hogy senkit nem szabad elválasztani a házastársától. A király azt hitte, hogy Máté az ő ké résének megfelelő szándékkal szól, és most beszéli rá Efigéniát a vele való házasságra, ezért nagyon megdicsérte a prédikáció után. Ő azonban így vála szolt a királynak: ,,Úgy látom, egészen félreértettél engem, ó király, hisz en tudod, hogy Efigénia az örök Király menyasszonya, és az ő szent fátyolát viseli. Hogyan vehetnéd el annak jegyesét, aki nálad sokkal hatalmasabb?'' E szavaktól Hirtacus szörnyű haragra lobbant és kirohant a templomból. Azt án elküldte a hóhért, és az, miközben Máté kitárt karral imádkozott az oltá rnál, hátulról leszúrta.\n Egy másik hagyomány szerint Máté máglyán halt me g. Ismét más hagyomány úgy tudja, hogy a máglya az apostol imádságára kialu dt, és később Núbiában halt meg békességben.\n Imádság\n Urunk, Jézus Krisz tus, ki Szent Mátét, a vámost irgalmasan meghívtad apostolaid közé, kérünk, segíts minket, hogy az ő közbenjárására és példája szerint mi is nyomodba szegődjünk, és mindig hűségesen ragaszkodjunk Hozzád!\n Forrás: Diós István : A szentek élete\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Élete és evangéliuma
Máté apostolról, akit a hívő nép nagyon tis ztel, s akinek sírját Salerno városában őrzik, nem sok olyan adat maradt rá nk, amely történetileg hitelesnek tekinthető. Amit a hagyomány a Szentírásb an foglaltakon kívül mond (pl. hogy az apostol Etiópiában, a pártusok közöt t vagy Perzsiában működött), tipikusan legendás természetű. Euszébiosz, a t örténetíró püspök azonban közöl egy fontos tényt: Máté, mielőtt a pogány or szágokba ment volna, Palesztinában héberül hirdette az evangéliumot. Távozá sa előtt anyanyelvén írásba foglalta, és hátrahagyta a zsidó-keresztények s zámára. Euszébiosz e közlését a 2. század elején élt Pápiász presbiterre al apozza, és azonosítja Máté apostolt az első evangélium szerzőjével. Csakhog y épp a Pápiásztól ránk maradt szöveg fölött sokat vitatkoznak a szakértők, nem látván föltétlenül elfogadhatónak az apostol és az evangélista azonosí tását.
Az evangélium révén elég mélyen megismerhetjük az evangélista gondolatvilágát, mert alkotása teológiai mestermű. Ezt annak ellenére állí tjuk, hogy vannak, akik szerint Máté csak elindítója és gyökere annak a hag yománynak, amelynek végső írásba foglalása az evangélium, a kész mű nem az ő tollából származik, hanem valamelyik tanítványa foglalta írásba röviddel az ő halála után. Eszerint Máté szerzősége épp oly bizonytalan volna az eva ngéliummal kapcsolatban, mint Salamoné a Bölcsesség könyve vagy Dávidé a zs oltárok esetében.
A Máté-evangélium keletkezését úgy gondolhatjuk el , hogy Máté különös figyelemmel gyűjtötte s őrizte magában az Úr szavait és beszédeit. Miután rendezte, mint mondás- és beszédgyűjteményt adta tovább. A tudósok úgy vélik, hogy e beszédgyűjtemény és Márk evangéliuma volt a fo rrása annak a műnek, amelyet az Egyház hagyománya Máté evangéliumaként tart számon. Az Úr mondásait Máté úgy foglalta elbeszéléseibe, ahogy az ékszeré sz foglalja aranyba a drágaköveket. Egymás után fűzte a hasonló tartalmú, d e eredetileg függetlenül elhangzott beszédeket, és így jött létre a hegyi b eszéd (5--7. fejezet), a példabeszédek (13. fejezet), a farizeusok feletti jajkiáltások (23. fejezet) és az eszkatologikus beszéd (24--25. fejezet) gy űjteménye.
Máté az apostol-névsorok közül kettőben a hetedik (Mk 3,1 8; Lk 6,15), kettőben a nyolcadik (Mt 10,3; ApCsel 1,3) helyen, Tamás melle tt áll. Jézus legszűkebb tanítványai köréhez tartozott tehát, azokhoz, akik nem botránkoztak meg Krisztusban, s pünkösdkor megkapták a Szentlelket és a világra szóló küldetést. A Máté név a latin Matthaeus és a görög Matthaio sz közvetítésével a héber Mattajból ered, ami a Mattanjah rövid alakja, s a nnyit jelent mint 'Jahve ajándéka' vagy 'a hűséges'.
A Máté-evangéli um azt mondja róla, hogy vámos volt és a Lévi nevet is viselte. Márk még az t is tudja róla, hogy Alfeus fia volt. Foglalkozása alapján kissé beleérezh etünk ennek az apostolnak különleges helyzetébe az apostolok testületén bel ül is: ,,Amikor Jézus továbbment, látott egy Máté nevű embert, aki ott ült a vámnál. Szólt neki: ťKövess engem!Ť Az fölkelt és a nyomába szegődött. Am ikor később a házában vendégül látta Jézust, odajött sok vámos és bűnös, és Jézussal meg tanítványaival együtt asztalhoz telepedtek. Ezt látva a fariz eusok megkérdezték a tanítványaitól: ťA mesteretek miért eszik vámosokkal é s bűnösökkel?Ť Jézus meghallotta, és így válaszolt: ťNem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot akarok s nem áldozatot. Nem azért jöttem, hogy az igazak at hívjam, hanem hogy a bűnösöketŤ'' (Mt 9,9--13).
Lévi-Máté, a vámo s Kafarnaumban dolgozott. Kafarnaum ugyanis határváros volt Heródes Antipás z országa és Fülöpnek a Jordántól keletre elterülő országa között. Azt nem tudjuk, hogy a város vagy a negyedes fejedelem alkalmazottja volt-e. Mint v ámos a zsidók szemében nyilvános bűnös, kitaszított, tisztátalan ember volt . Jézus azonban megszólítja: ,,Kövess engem!'', és csakhamar vendége lesz M áténak. Úgy tűnik, e meghívástól Máté helyzete nem változott, sőt! A vallás i vezetők ujjal mutogatnak most már nem csupán rá, a vámosra, hanem Jézusra is, aki odáig alacsonyította magát, hogy közösséget vállal a bűnösökkel, a kitaszítottakkal. Máté pedig tudta, hogy amikor fölkelt a vámasztal mellől , nem egy dúsgazdag ember társaságába került, hanem az Emberfia követője le tt, akinek nemhogy elvámolnivalója, de még hajléka sincsen, ahol álomra haj thatná a fejét. Az Emberfiának azonban van hatalma a földön bűnöket megbocs átani! Ez a Jézus az irgalmasság evangéliumát hirdeti és cselekszi, és Máté azzal, hogy meghívást kapott tőle, ennek lett a részesévé!
Jézus na gyon tudatosan vállalta a közösséget a vámosokkal és a bűnösökkel. Ezzel a tettével igazolja azt, amit mond: azért jött, hogy a bűnösöket hívja a bűnb ánatra és a bűnbocsánatra. Ezért szól mindenkinek hívó szava, mert az ember ek valamennyien bűnösök, de a szó csak azoknak a szívéhez érkezik el, akik tudatában vannak nyomorúságuknak, és engedik, hogy meghívják őket, azaz föl kelnek és követik Jézust. Aki pedig őt követi, az maga is Isten irgalmasság ának a tanúja lesz. Annak az irgalmasságnak a tanúja, amely Jézus Krisztusb an testet öltött az emberek között. Máté esetében a meghívottból tanítvány, tanú és apostol lesz, aki maga is Isten ajándéka a világnak.
Nagyon könnyen elképzelhető, hogy Máté, aki az írás és a számolás művészetében já rtas volt, a mennybemenetel után összegyűjtötte és írásba foglalta azt az a nyagot, melyből később kibontakozott a teljes evangélium. Egy apró adat az ő keze nyomát őrzi: Máté evangéliumában meglepően pontosak a pénzzel kapcso latos közlések. Sokkal többféle pénzt ismer, mint a másik három evangélista , és soha nem véti el, hogy milyen helyzetben miféle pénznemmel kell fizetn i!
Ennél azonban sokkal fontosabb számunka, hogy Máténak köszönhetjü k az Úr Krisztus szavainak és beszédeinek alapvető forrását. Az evangélium utolsó mondatai összefoglalják az Üdvözítő szándékát, aki a bűnösökért jött , hogy Isten irgalmát hirdesse és megmutassa az embereknek. Apostolait azér t küldi szerte a világba, hogy minden népnek elmondják az irgalom evangéliu mát: ,,Én kaptam minden hatalmat az égen és a földön. Menjetek tehát, tegyé tek tanítványommá mind a népeket. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket mindannak megtartására, ami t parancsoltam nektek. És én veletek vagyok minden nap a világ végezetéig'' (Mt 28,18--19). A Jeromos-féle martirológium szeptember 21-én hozza Szent Máté ünnepét. Rómában a 11. századtól ezen a napon emlékeztek meg róla.
Legendájából
Máté meghívásának történetét az evangéliumból ismerjük. Életének további eseményeiről csak a hagyomány közöl néhány szórványos adatot.
A legenda szerint az apostolok szétv álása után Máté Etiópiába ment, ahol Kandaké királynő kincstárnoka -- akit az Apostolok Cselekedetei elbeszélése szerint Fülöp diákonus keresztelt meg -- fogadta és támogatta. Történt egy napon, hogy a király fia meghalt. A b ennszülött varázslók mindent elkövettek, hogy életre keltsék, de hiába. Akk or a kincstárnok azt tanácsolta urának, hívja el Mátét. Ő el is ment és föl támasztotta a fiút. A király ettől olyan boldog lett, hogy örömében egész o rszágába hírnököket küldött, akik ezt hirdették: ,,Jöjjetek, és lássátok Is tent, aki emberi formában megjelent közöttünk!'' Az emberek össze is seregl ettek, Máté pedig tanította őket, hogy kinek a nevében és erejében támaszto tta föl a halott királyfit. Az emberek hittek szavának, megkeresztelkedtek, a király pedig hálája jeléül egy pompás templomot építtetett.
Volt a királynak egy Efigénia nevű leánya, aki szintén megtért, és Máté fölvette az Istennek szentelt szüzek közé. Ezután Egippus király meghalt, és utóda, Hirtacus szemet vetett Efigéniára. Máténak ígérte a fele országát, ha rábe széli a leányt, hogy legyen a felesége. Egy alkalommal Máté a házasság szép ségéről és szentségéről prédikált a szüzeknek és a népnek, és hangsúlyozta, hogy senkit nem szabad elválasztani a házastársától. A király azt hitte, h ogy Máté az ő kérésének megfelelő szándékkal szól, és most beszéli rá Efigé niát a vele való házasságra, ezért nagyon megdicsérte a prédikáció után. Ő azonban így válaszolt a királynak: ,,Úgy látom, egészen félreértettél engem , ó király, hiszen tudod, hogy Efigénia az örök Király menyasszonya, és az ő szent fátyolát viseli. Hogyan vehetnéd el annak jegyesét, aki nálad sokka l hatalmasabb?'' E szavaktól Hirtacus szörnyű haragra lobbant és kirohant a templomból. Aztán elküldte a hóhért, és az, miközben Máté kitárt karral im ádkozott az oltárnál, hátulról leszúrta.
Egy másik hagyomány szerint Máté máglyán halt meg. Ismét más hagyomány úgy tudja, hogy a máglya az apo stol imádságára kialudt, és később Núbiában halt meg békességben.
Imádság
Urunk, Jézus Krisztus, ki Szent Mátét, a vámost irgalmasan meghívtad apostolaid közé, kérünk, segíts minket, hogy az ő közbenjárására és példája szerint mi is nyomodba szegődjünk, és mindig hűségesen ragaszkodjunk Hozzád!
Forrás: Diós István: A szentek élete
DTSTAMP:20240328T143516 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20190921 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20190922 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR