BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:5cb263c40c26339920a1df8283fdd932 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:20130723T150206 SUMMARY:Szűz Mária születése, Kisboldogasszony (ünnep) DESCRIPTION: Ócsai József elmélkedése\n Kedves Testvérek!\n A mai napon születésnapot j öttünk össze ünnepelni: Szűzanyánknak, égi édesanyánknak születésnapját. Ez en a napon az Egyház az evangéliumból egy hosszú és első pillantásra unalma s evangéliumi szakaszt tár elénk: Jézus Krisztus nemzetségtábláját. Valóban unalmas pusztán a nevek egymásutánját olvasni.\n A Szentírásban nagy hagyo mányra tekint vissza a nemzetségtáblák felsorolása. Az Ószövetségben még en nél is hosszabb és részletesebb nemzetségtáblákat találunk. Vajon miért ker ültek bele ezek a nemzetségtáblák a Szentírásba, vajon hogyan hordozzák az Isten üzenetét számunkra. Hogyan hordozzák, amikor még tegyük hozzá nem föl tétlenül hitelesek mai történetkritikai szempontból. Mert például Jézus imé nt hallott nemzetségtáblájánál elgondolkodva több mint valószínű, hogy Ábra hámtól Jézusig, közel kétezer esztendő alatt, 42 nemzedéknél több nemzedék váltotta egymást, mint ahogy az evangéliumban áll. Tehát Jézus nemzetségtáb lája is csak egy kivonat.\n Mit akar tehát üzenni nekünk Isten ezekkel a ne mzetségtáblával, különösen Jézuséval?\n Az, hogy az Ószövetség történeteit időről-időre egy-egy nemzetségtábla felsorolása szakítja meg az a maga módj án azt jelzi, hogy mindazon történetek, csodák, bűnök, emberi sorsok, melye k le vannak írva nem a képzelet szülöttei, nem mesék, hanem a történelem ré szei. Jézus nemzetségtáblája pedig Jézus Krisztus, az Isten Fia esetében kü lönösen is aláhúzza azt, hogy Jézus Krisztus az emberi történelem része. An nak az emberi történelemnek, amelyek tele vannak emberi gyarlóságokkal, bűn ökkel, örömökkel, reményekkel, de biztos kézzel Isten vezeti annak menetét, hogy Jézus Krisztushoz a történelem középpontjához érkezzen. Mert nézzünk csak a nevek mögé!\n Ábrahám, a gyermektelen, akinek idős korában egyetlen fia születik, s aki azt az ígéretet kapja Istentől, hogy megsokasítja utóda it, mint az ég csillagait, s benne nyer áldást minden nemzet. Isten megtesz i ígéretét, melyet a történelem viszontagságain keresztül a választott nép által megvalósít Jézus Krisztusban.\n Boász felesége Rut. Aki Rut könyvét o lvasta a Szentírásban, az tudja: Rut pogány volt. Tehát Jézus családfájában idegen pogány vér van, hirdetve ezzel a jövőt: Jézus Krisztus, a Messiás m inden nemzetnek, s nemcsak a zsidó népnek hozza meg az üdvösséget.\n Izáj f ia Dávid, a zsidók legdicsőbb királya, akinek köszönhetően - ahogy ma már t örténeti kutatások kimutatják - a zsidó nép kivívta függetlenségét a filisz teusokkal szemben, s ezáltal nem szívódott fel a környező népekbe tűnve el örökre a történelem színpadáról. De egyedül Dávidnak köszönhetően? A Szentí rásból tudjuk: maga Dávid tisztában volt vele, hogy minden dicsőségét, győz elmét egyes-egyedül Istennek, a Seregek Urának köszönheti.\n "Dávidnak Sala mon volt a fia Uriás feleségétől" - Máté evangélista nem szégyelli leírni e zeket a sorokat, ahogyan a Szentlélek sugallatára nem szégyellte az ószövet ségi szentíró leírni Dávid házasságtörését Uriás feleségével, Betsabéval. A bűn, az ember szégyenletes és levetkőztethetetlen tulajdonsága is benne va n Jézus családjában, hogy hirdesse: Jézus magára vette bűneinket. Nemcsak a kereszten, hanem már így származásában, nemzetségében is amely nem volt me ntes a bűntől.\n Még folytathatnám tovább a nevek mögötti történelmet, de m a a végpontjára kell fordítani figyelmünket: József jegyesére Máriára, akin ek a mai napon ünnepeljük születésnapját. Mária úgy van ennek a nagyonis em beri a nemzetségtáblának a végén, mint ahogy egy liliomszál virít a szemétd ombon. Mert Isten a legnagyobb bűnből is tud jót kihozni, ahogy fényesen mu tatja Mária, de legfőbbképpen az ő fia Jézus Krisztus, aki ugyanannyira vol t egy ember közülünk, mint ahogyan Isten is volt.\n S ahogyan minden embern ek van édesanyja, úgy neki is van. S ahogy általában az édesanyánknak köszö nhetünk legtöbbet életünkben, úgy Jézus Krisztus is emberségében a Szent Sz űznek köszönhet a legtöbbet. Neki éppoly drága volt édesanyja, mint bármely tisztességes érzésű embernek, nem éppen drágább. És ő ezt a kincsét nekünk ajándékozta, amikor a kereszten János apostol személyében az egész emberis égnek azt mondja "Íme a te anyád!"\n Mit adhatnák mi Máriának születésnapjá ra? Egy csokor virágot az oltárra, amely maholnap elszárad? Nem, érezzük ho gy ez nem elég. Az örök anyának valami örök ajándékot kell adni. S ezen a v ilágon pedig csak egyetlen dolog örök, ami soha el nem múlik: a szeretet.\n A szeretettel ajándékozzuk meg, ami nem pusztán az imák mennyiségében muta tkozik meg, hanem inkább tettekben, hogy tegyük már végre szebbé, jobbá a s zeretet cselekedetei által ezt a szomorú, megfáradt és bűnös világot.\n For rás: Virtuális Plébánia\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Ócsai József elmélkedése
Kedves Testvérek!
A mai napon születésnapot jöttünk össze ünnepelni: Szűzanyánknak, égi édes anyánknak születésnapját. Ezen a napon az Egyház az evangéliumból egy hossz ú és első pillantásra unalmas evangéliumi szakaszt tár elénk: Jézus Krisztu s nemzetségtábláját. Valóban unalmas pusztán a nevek egymásutánját olvasni.
A Szentírásban nagy hagyományra tekint vissza a nemzetségtáblák fel sorolása. Az Ószövetségben még ennél is hosszabb és részletesebb nemzetségt áblákat találunk. Vajon miért kerültek bele ezek a nemzetségtáblák a Szentí rásba, vajon hogyan hordozzák az Isten üzenetét számunkra. Hogyan hordozzák , amikor még tegyük hozzá nem föltétlenül hitelesek mai történetkritikai sz empontból. Mert például Jézus imént hallott nemzetségtáblájánál elgondolkod va több mint valószínű, hogy Ábrahámtól Jézusig, közel kétezer esztendő ala tt, 42 nemzedéknél több nemzedék váltotta egymást, mint ahogy az evangélium ban áll. Tehát Jézus nemzetségtáblája is csak egy kivonat.
Mit akar tehát üzenni nekünk Isten ezekkel a nemzetségtáblával, különösen Jézuséval?
Az, hogy az Ószövetség történeteit időről-időre egy-egy nemzetségtá bla felsorolása szakítja meg az a maga módján azt jelzi, hogy mindazon tört énetek, csodák, bűnök, emberi sorsok, melyek le vannak írva nem a képzelet szülöttei, nem mesék, hanem a történelem részei. Jézus nemzetségtáblája ped ig Jézus Krisztus, az Isten Fia esetében különösen is aláhúzza azt, hogy Jé zus Krisztus az emberi történelem része. Annak az emberi történelemnek, ame lyek tele vannak emberi gyarlóságokkal, bűnökkel, örömökkel, reményekkel, d e biztos kézzel Isten vezeti annak menetét, hogy Jézus Krisztushoz a történ elem középpontjához érkezzen. Mert nézzünk csak a nevek mögé!
Ábrahá m, a gyermektelen, akinek idős korában egyetlen fia születik, s aki azt az ígéretet kapja Istentől, hogy megsokasítja utódait, mint az ég csillagait, s benne nyer áldást minden nemzet. Isten megteszi ígéretét, melyet a történ elem viszontagságain keresztül a választott nép által megvalósít Jézus Kris ztusban.
Boász felesége Rut. Aki Rut könyvét olvasta a Szentírásban, az tudja: Rut pogány volt. Tehát Jézus családfájában idegen pogány vér van , hirdetve ezzel a jövőt: Jézus Krisztus, a Messiás minden nemzetnek, s nem csak a zsidó népnek hozza meg az üdvösséget.
Izáj fia Dávid, a zsidó k legdicsőbb királya, akinek köszönhetően - ahogy ma már történeti kutatáso k kimutatják - a zsidó nép kivívta függetlenségét a filiszteusokkal szemben , s ezáltal nem szívódott fel a környező népekbe tűnve el örökre a történel em színpadáról. De egyedül Dávidnak köszönhetően? A Szentírásból tudjuk: ma ga Dávid tisztában volt vele, hogy minden dicsőségét, győzelmét egyes-egyed ül Istennek, a Seregek Urának köszönheti.
"Dávidnak Salamon volt a f ia Uriás feleségétől" - Máté evangélista nem szégyelli leírni ezeket a soro kat, ahogyan a Szentlélek sugallatára nem szégyellte az ószövetségi szentír ó leírni Dávid házasságtörését Uriás feleségével, Betsabéval. A bűn, az emb er szégyenletes és levetkőztethetetlen tulajdonsága is benne van Jézus csal ádjában, hogy hirdesse: Jézus magára vette bűneinket. Nemcsak a kereszten, hanem már így származásában, nemzetségében is amely nem volt mentes a bűntő l.
Még folytathatnám tovább a nevek mögötti történelmet, de ma a vég pontjára kell fordítani figyelmünket: József jegyesére Máriára, akinek a ma i napon ünnepeljük születésnapját. Mária úgy van ennek a nagyonis emberi a nemzetségtáblának a végén, mint ahogy egy liliomszál virít a szemétdombon. Mert Isten a legnagyobb bűnből is tud jót kihozni, ahogy fényesen mutatja M ária, de legfőbbképpen az ő fia Jézus Krisztus, aki ugyanannyira volt egy e mber közülünk, mint ahogyan Isten is volt.
S ahogyan minden embernek van édesanyja, úgy neki is van. S ahogy általában az édesanyánknak köszönh etünk legtöbbet életünkben, úgy Jézus Krisztus is emberségében a Szent Szűz nek köszönhet a legtöbbet. Neki éppoly drága volt édesanyja, mint bármely t isztességes érzésű embernek, nem éppen drágább. És ő ezt a kincsét nekünk a jándékozta, amikor a kereszten János apostol személyében az egész emberiség nek azt mondja "Íme a te anyád!"
Mit adhatnák mi Máriának születésna pjára? Egy csokor virágot az oltárra, amely maholnap elszárad? Nem, érezzük hogy ez nem elég. Az örök anyának valami örök ajándékot kell adni. S ezen a világon pedig csak egyetlen dolog örök, ami soha el nem múlik: a szeretet .
A szeretettel ajándékozzuk meg, ami nem pusztán az imák mennyiségé ben mutatkozik meg, hanem inkább tettekben, hogy tegyük már végre szebbé, j obbá a szeretet cselekedetei által ezt a szomorú, megfáradt és bűnös világo t.
Forrás: Virtuális Plébánia
DTSTAMP:20240328T091400 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20220908 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20220909 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR