BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190815T000000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:7233eccd500f919a9287bb3f2fc2f1dc CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:20130723T150205 SUMMARY:Szűz Mária Mennybevétele, Nagyboldogasszony (főünnep) DESCRIPTION:
Szűz Mária mennybevételét ünnepli augusztus 15-én a világegyház. A
parancsolt ünnep – ami a katolikusok számára misehallgatási kötelezettsége
t jelent – ősi magyar elnevezése Nagyboldogasszony.
Az Egy
ház szent hagyománya úgy tartja, a Megváltó nem engedte át a földi enyészet
nek édesanyja testét, hanem magához emelte a mennyei dicsőségbe. Mária elsz
enderedésének (latinul dormitio) napját már a VI. században ünnepelték Jeru
zsálemben, és a következő évszázadtól Rómában is elterjedt. Az ünnepet Szen
t István király is megülte, sőt e napon ajánlotta Magyarországot a Szűzanya
oltalmába. Ezért nevezzük Krisztus szülőanyját Magyarország égi pártfogójá
nak, vagyis Patrona Hungariae-nak. (Az ünnep még amiatt is kötődik első kir
ályunkhoz, hogy 1038-ban e napon hunyt el.)
Forrás: Új Ember
XII. Piusz pápának Munifi
centissimus Deus kezdetű apostoli rendelkezéséből
(AAS 42 /1
930/, 760 762 767-769.)
Tested szent és dicsőséges A szent egyházatyák és nagy hittudósok az Istenszülő mennybevételéről
úgy beszéltek ünnepi homiliáikban és szentbeszédeikben a néphez, hogy az a
keresztény hívők előtt már ismeretes és elfogadott igazság, s azt még érthe
tőbben ki is fejtették. Az ünnep értelmét és tartalmát mélyreható érvekkel
tárták hallgatóik elé. Főként azt igyekeztek világosan kifejteni, hogy ezen
az ünnepen nemcsak azt ünnepeljük, hogy a Boldogságos Szűz Mária teste nem
volt alávetve a romlandóságnak, hanem azt is, hogy ő a halál felett diadal
t aratott, és egyszülött Fiának, Jézus Krisztusnak példájára az ő teste is
megdicsőült a mennyben.
Ennek az egyházi hagyományban levő igazságnak
a legkiválóbb hirdetője Damaszkuszi Szent János Amikor a Boldogságos Isten
anya test szerinti mennybevételét párhuzamba állítja az ő többi kiválóságáv
al és kiváltságával, lángoló ékesszólásával azt mondja: "illő volt, hogy ő,
aki szüzességét a szüléskor is sértetlenül megőrizte, halála után is megőr
izze testét minden romlástól. Illő volt, hogy ő, aki Teremtőjét gyermekekén
t hordozta ménében, Isten hajlékába jusson. Illő volt, hogy a jegyes, akit
az Atya jegyzett el, a mennyei otthonban lakjék- Illő volt, hogy ő, aki szü
lésekor a fájdalom tőrétől mentes maradt, de amikor Fiát a keresztfán látta
, a szívét döfte át a fájdalom tőre, ott lássa Fiát az Atya mellett trónoln
i. Illő volt, hogy az Isten Anyjáé is legyen az, ami a Fiáé, és hogy minden
teremtmény tisztelje őt mint Isten Anyját és szolgálóleányát."
Konst
antinápolyi Szent Germánosz kifejti, hogy az Istenszülő Szűz Mária testének
romolhatatlansága és mennybe felvétele nemcsak annak a következménye, hogy
ő Istenanya, hanem szűzi testének egészen különleges szentségéből is követ
kezik ez: "Te - miként a Szentírás mondja - nemcsak szépségben (Zsolt 44, 5
) tündökölsz, de szűzi tested egészen szent, egészen tiszta, egészen az Ist
en otthona; ebből az is következik, hogy nem porlad el, hanem ez az emberi
test romlás nélkül a romolhatatlan dicső életbe való. Élő és fölséges, sért
etlen, és részese a tökéletes életnek."
Egy másik régi író pedig így
bizonyít: "A mi Üdvözítő Istenünknek, Krisztusnak, az élet és halhatatlansá
g adományozójának boldogságos Anyja Krisztus által él romolhatatlan testben
mindörökké, ő támasztotta fel sírjából, ő vette fel magához a mennybe, his
zen egyedül csak ő tudta ezt megtenni."
A szent egyházatyáknak minden
bizonyítéka és megfontolása, mint végső alapra, a Szentírásra támaszkodik,
amely Isten szent Anyját úgy állítja szemünk elé, mint aki isteni Fiával a
legszorosabb kapcsolatban van, és az ő emberi sorsában mindig részesedik.<
br /> Főként pedig arra kell nagyon figyelnünk, hogy a szent atyák már a má
sodik századtól kezdve Szűz Máriát úgy említik, mint új Évát az új Ádám mel
lett. Bár alá van neki rendelve, de mégis a legszorosabb kapcsolatban van v
ele még abban a harcban is, amelyet az ő sevangélium előrejelzése szerint a
z alvilági ellenséggel szemben a bűn és halál feletti teljes győzelem fejez
ett be. E kettő feletti győzelmet a nemzetek Apostola mindig összekapcsolja
írásaiban. Mivel pedig Krisztus dicsőséges feltámadása ennek az említett g
yőzelemnek a lényeges része és egyben végső győzelmi jele, azért ebből arra
is kell következtetni, hogy Mária szűzi teste is megdicsőült, hiszen Fiána
k ez a harca közös volt a Boldogságos Szűz harcával. Ugyanez az Apostol ugy
anis ezt mondja: Amikor ez a halandó test halhatatlanságba öltözik, akkor t
eljesedik az írás szava: A győzelem elnyelte a halált (vö. l Kor 15, 53). Ezért tehát Isten fölséges Anyja Istennek ugyanazon egyetlen, előre el
határozott akarata szerint titokzatos módon egybekapcsolódott Jézus Krisztu
ssal: szeplőtelen fogantatásában, istenanyaságában és sértetlen szüzességéb
en, és azzal, hogy oly nemes társa volt Megváltó Istenünknek, aki teljes di
adalt aratott a bűn és annak minden következménye felett, így Szűz Mária vé
gül is mintegy kiváltságainak legfőbb koronájaként elnyerte a mentességet a
sírban való romlástól, és - szent Fiához hasonlóan - legyőzve a halált, te
stével és lelkével felvétetett a mennyei dicsőségbe, ahol szent Fiának, az
örökkévalóság halhatatlan Királyának a jobbján mint Királynő tündököl.
Forrás: Virtuális Plébánia
DTSTAMP:20240329T094443 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20200815 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20200816 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR