BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200807T000000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:192bf2464be468828afcd97fa0b4a49b CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:20130723T150204 SUMMARY:Szent Domonkos (emléknap) DESCRIPTION:
Élete
Az Ó-Kasztíliát átszelő Duero folyó völgyében, néhány órányira a püspöki székhelytől, Osmától fekszik Caleruega városa. A Guzman családnak nagy kiterjedésű birtokai voltak e vidéken. Domonkos itt születet t 1170 körül. Szülei egész kicsi korában az egyik nagybácsihoz, a közeli Gu miel de Izan esperes-plébánosához küldték, hogy ott kapja meg az alapvető i skolázást és a nagybácsi vezesse be őt a templomi szolgálatba.
1190- ben került Domonkos a palenciai székesegyház iskolájába, s ekkor már világo ssá vált, hogy pap akar lenni. Tankönyveinek lapszéli jegyzetei és a feleba rátai iránt megnyilvánuló szeretete már előre jelezték, hogy mi lesz belőle , ha felnő. Kasztíliában éhínség volt, Domonkos pedig pénzzé tette könyveit , és árát a szegények között osztotta szét. Azt mondta: ,,Mit tanulmányozza m én ezeket a holt pergameneket, miközben odakinn az utcán éhségtől esnek ö ssze az emberek?!” - Ez az első mondat, amit Domonkostól feljegyeztek, de m ár ez is mutatja segítőkész emberszeretetét.
Kispap korában tisztele ttel néztek föl rá, és példáját növendéktársai és tanárai egyaránt követték . Tanulmányai befejeztével Diego de Azevedo, aki az osmai kanonokreform egy ik követője volt, 1198- ban meghívta Domonkost a székesegyház szolgálatára. Itt szentelte pappá Martin Bazán püspök, és felvette a szerzetesi fegyelem ben élő kanonokok sorába. Nem sokkal később Domonkos szubprior lett a kanon okok között.
Diego, aki Domonkos atyai jóbarátja volt, 1202-ben püsp ök lett Osmában. Négy évvel később Domonkossal együtt Rómába ment, és azt k érte a pápától, hogy adjon mindkettőjüknek felhatalmazást a kunok közötti m isszionálásra. A pápa megörült apostoli buzgóságuknak, de nem keletre, a ku nokhoz, hanem Dél-Franciaországba küldte őket, ahol ebben az időben a katar ok és az albigensek eretneksége pusztította az Egyházat. Ide küldte őket, h ogy reformálják meg a papságot, és vezessék vissza a katolikus hitre az ere tnekeket. Erre a területre korábban is küldött már a pápa misszionáriusokat , de ezek mint pápai követek túl nagy hatalommal léptek fel, és az emberek meg sem hallgatták őket. Diego püspök és Domonkos ezzel szemben teljes szeg énységben és alázattal járták a vidéket. Prédikáltak a hívőknek, keresték a találkozási lehetőségeket a tévtanítókkal, vallási vitákat folytattak, és próbálták meggyőzni az igazságról az embereket. A pápának tetszett a módsze r, és jóvá is hagyta. Ez az eljárás azért is volt olyan hatásos, mert ez a két eretnekség éppen azt hányta a papság és az Egyház szemére, hogy elhagyt ák az apostolok életformáját, meggazdagodtak és elárulták az evangéliumot. Domonkosék prédikációja is magatartása eleven cáfolat volt ezekre a vádakra .
A püspök hazautazott Osmába, hogy további munkatársakat gyűjtsön m aga köré, de még mielőtt visszatérhetett volna a misszióba, 1207-ben meghal t. Domonkos pedig ott maradt egyedül a nagy küldetéssel; mégpedig teljesen egyedül, mert meghalt egy nagyon buzgó pápai küldött, Raoul is, más pedig n em volt, aki komolyan foglalkozott volna a katarok és az albigensek térítés ével.
Ekkor Domonkos először Prouille-be ment, ahol Diego püspök kor ábban már elindította a missziót. A város Montréal és Fajnaeux között van. Az albigens asszonyok ,,kiképzőközpontokat” állítottak fel, ahol eretnek ta nításuk szellemében nevelték a leányokat. Domonkos erre felfigyelve első lé pésként a központok ellensúlyozására alapított egy házat a katolikus leányo k nevelése céljából. Utána Claret Vilmossal együtt, a használatukra átenged ett templom mellett berendezték a saját otthonukat. A leányok számára nyito tt házból hamarosan zárda, az első domonkos apácakolostor lett, mert Domonk os igen fontosnak látta, hogy az apácák imádságai támogassák az ő missziós munkájukat.
Prouille-ben egyedül viselte a misszió egész terhét. Inn en járta be a környéket és tanított, prédikált, vitatkozott fáradhatatlanul az eretnekségtől veszélyeztetett vidéken. Minden útja előtt hosszasan imád kozott, és vezekléssel készült a térítésre. Sem gúnyolódások, sem ellensége skedés, sem sikertelenség nem tudta feltartóztatni a lelkek üdvösségéért vé gzett fáradozásban. De sok-sok fáradság után alig mutatkozott valami gyümöl cs. És éppen azon a területen, ahol működött, miután 1208-ban megölték Cast elnaui Péter pápai legátust, kitört az albigensek elleni háború. A vallási ellentétek mellett ebbe a háborúba belejátszott az ország északi és déli ré sze közötti ellentét is. Montforti Simon 1213. szeptember 14-én aratta végs ő győzelmét Toulouse- i Rajmund és szövetségesei fölött. Amikor Carcassone város püspöke egy időre Észak-Franciaországba ment, Domonkost tette meg ált alános helynökévé. Domonkos pedig a misszió kemény és áldozatokkal teljes i skolájában megtanulta, hogy milyen értéke van a lelkeknek és a kegyelemnek, amely egyedül ad erőt a prédikáló szónak. Megtapasztalta, hogy csak a kegy elem képes megnyitni és átalakítani a szíveket.
Közben egyre több tá rs csatlakozott Domonkoshoz. 1215. március 25-én Fulco toulouse-i püspök Do monkost és társait kinevezte egyházmegyei prédikátoroknak, kiknek feladatáu l adta az eretnekség kiirtását, a nép tanítását és a hívő lelkek vezetését. Domonkos előtt ennél átfogóbb tervek álltak: az egyházmegyei prédikátortár sulaton túl egy világméretű szerzetesrendről álmodott, amely kizárólag az i gehirdetésnek szenteli magát.
Amikor Fulco püspök elindult a IV. lat eráni zsinatra, Domonkost vitte magával kísérőnek. A zsinat határozatot hoz ott, hogy fokozni kell a prédikációs tevékenységet és a papság szellemi fel készítését, de azt is kijelentette, hogy újabb szerzetet nem szabad alapíta ni. Új kolostor csak úgy alapítható, ha a már meglévő szerzetek regulái köz ül valamelyiket magukévá teszik a szerzetesek. Domonkos felajánlotta magát és a prédikátorok rendjét, amelyet alapítani készült, a pápa szolgálatára. Az új rend apostoli alapgondolatát a pápa is, a zsinat is szívesen fogadta, de nem tartották megfelelőnek, hogy csak a prédikálásra külön rendet alapí tsanak. Ince pápa azt tanácsolta Domonkosnak, hogy válasszon ki egyet a meg levő szerzetesi regulák közül, a püspöktől pedig kérjen egy templomot, s eb ben az esetben megkapják a pápai jóváhagyást. De még mielőtt e jóváhagyásra sor kerülhetett volna, Ince pápa meghalt.
Domonkos visszatért Toulo use-ba és megtanácskozta társaival, hogy az ágostonos regulát tekintik élet ük alapszabályának, és azt egészítik ki sajátos céljuknak megfelelően. 1216 -ban megkapták a Szent Romanus- templomot, és megkezdték a szerzetesi élete t. A templom mellé lakószárnyat építettek, majd III. Honorius pápától megér kezett a jóváhagyás is. Ezzel a rendalapítás megtörtént.
1217. augus ztus 15-én Domonkos misszióba küldte a testvéreit: négyet Spanyolországba, hetet Párizsba, négyet Prouille-be, a többiek pedig ott maradtak Toulouse-b an. Maga Domonkos Észak-Itáliába ment, és úgy gondolta, hogy az egyetemi vá rosban, Bolognában, illetve Rómában fogja terjeszteni a rendet. 1218 februá rjában a pápa ajánlólevelet bocsátott ki az egyházi elöljárókhoz, amelyben figyelmükbe és oltalmukba ajánlotta a prédikátor testvéreket, márciusban pe dig az alapítást jóváhagyó bullát küldte el Prouille-ba. A nyár folyamán Do monkos hazalátogatott szülőföldjére, és konventokat alapított Madridban és Segoviában, majd Párizson keresztül visszatért Itáliába. Állandó székhelye Bologna volt. Innen kereste fel háromszor a pápát, és három nagy utat tett Észak-Itália területén. Reginald testvért, aki kimagasló eredménnyel prédik ált Bolognában, 1220-ban elküldte Párizsba. Rómában két kolostort alapított : a San Sistót az apácáknak, a Santa Sabinát pedig a férfi szerzeteseknek.< /p>
1220-ban és 1221-ben a domonkosok általános káptalant tartottak Bolo gnában, melyen elhatározták, hogy a rend tagjai mint közösség is lemondanak a földbirtokról, és ingatlan vagyonuk csak a konvent épülete és annak kert je lehet. Tevékenységük saját templomaikban az igehirdetés, a liturgia és a lelkek gondozása, s ebben nyújtanak segítséget a világi papságnak. Négy pr ovinciát állítottak fel, és az általános káptalant a rend legfelső vezető s zervének nyilvánították. Ezzel lett a domonkosok, vagy más néven a Prédikát orok rendje kolduló renddé.
Ebben a rendben az volt az újdonság, hog y felszentelt papok szerzetesi fogadalom szerint élnek, és teljesen a tanul ásnak, a prédikálásnak és a lelkek mentésének szentelik magukat. Elvileg sz igorú kolostori fegyelemben élnek, de ha ez a tanulást vagy a lelkek érdeké ben végzendő munkát gátolja, felmentést kapnak a kolostori élet egyes gyako rlatai alól.
Az 1221. évi általános káptalan után Domonkos felkerest e Velencét, Trevisót és Veronát. Amikor visszaérkezett Bolognába, már beteg volt. Gyomorbántalmak kínozták, de ő minden zokszó nélkül viselte a fájdal makat. Mielőtt meghalt, biztosította övéit, hogy halála után sokkal többet tesz értük, mint amikor még köztük volt. A haldoklók szentségeinek felvétel e után 1221. augusztus 6-án halt meg. A következő szombaton temették el a b olognai Szent Miklós-templom szentélyébe.
A temetésen részt vett Hug olino bíboros is, aki, miután IX. Gergely néven pápa lett, 1234. július 3-á n szentté avatta. Ünnepét azonnal felvették a római naptárba, augusztus 5-r e. Havas Boldogasszony napjának bevezetésekor, 1568-ban augusztus 4-re hely ezték. 1969-től augusztus 8-án ünnepeljük.
Legendáiból
Elbeszélik, hogy Domonkos édesanyja - mint ez sok más szent idesanyjával megtörtént - f ia születése előtt álmot látott, és az álom prófécia volt a gyermek jövőjér ől. Látott egy kicsi, tarka kutyát, amely a szájában fáklyát vitt, körbefut otta és lángba borította az egész földet. Ebben a domonkosok később magukra ismertek, amikor fekete-fehér ruhájukban és lángoló szavukkal, mint a neme s vadászkutyák - Nagy Szent Gergely hasonlította az igehirdetőket a kutyákh oz - elkergették a rókákat, amelyek az Úr szőlőjét pusztították.
p>
A katarok és a katolikusok közötti vitában gyakori volt az az eljárás , hogy mindkét fél pergamenre írta fel a maga tételét és annak bizonyítékai t, majd döntőbírákra bízták: ítéljék meg, melyik oldalon áll az igazság. Do monkos Montréalban szerkesztett egy ilyen iratot és átadta a bírónak. Mikor este a bírák kandallónál ültek, egyiküknek az az ötlete támadt, hogy vessé k tűzbe Domonkos pergamenjét, s ha sértetlen marad, akkor nyilvánvalóan nem a katarok, hanem a katolikusok oldalán áll az igazság. A javaslatot elfoga dták, és bedobták a tűzbe a pergament, ám egy váratlan széllökés kivetette a kandallóból. Ugyanez történt másodszor, sőt harmadszor is: a pergamen sér tetlen maradt. Akkor a bírák megegyeztek abban, hogy erről nem tudhat senki . Csakhogy az egyik bíró nem bírta tartani a száját, és híre ment a ,,csodá nak”.
Ötvenegy éves volt, amikor egyik nagyon kimerítő apos toli útjáról, Velencéből visszatért Bolognába. Lázas volt, és nagyon fájt a gyomra. A beteget, hogy kínjain könnyítsenek, egy városon kívüli kolostorb a vitték, ahol a nyári forróságot nem lehetett annyira érezni. A testvérek összegyűltek köréje, és így kezdett beszélni hozzájuk: ,,Hármas örökséget h agyok rátok: a szeretetet, az alázatosságot és a szegénységet. Ha valaki ez t az örökséget tőlem átveszi, társam lesz a mennyek országának öröklésében. Ne szomorkodjatok amiatt, hogy eltávozom közületek, mert ahová most megyek , ott sokkal inkább a javatokra leszek, mint itt a földön.” Ezután kérte a haldokló szentségeit.
Imádság
Istenünk, ki Egyházadat arra méltattad, hogy Szent Domonkos életével és tanításával megvilágosítottad, k érünk engedd az ő közbenjárására, hogy földi dolgainkban oltalmat találjunk nálad, lélekben pedig egyre gyarapodjunk Benned!
Forrás: Diós István: A szentek élete
DTSTAMP:20240329T151036 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20210808 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20210809 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR