BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101031T020000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20100627T000000 RDATE:20101031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:aa4c8b4a816177a3b952177c1a9e64dd CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Iréneusz (emléknap) DESCRIPTION: Élete\n Iréneusz az volt, amit görög neve jelent: a békesség embere. Iréne usz egész élete folyamán a béke helyreállítása és megerősítése érdekében do lgozott, ennek szentelte minden erejét. A békesség szeretete és a békítés k épessége nyilvánvalóan egészen személyes karizmája volt. A béke szolgálatáb an cáfolta korának tévedéseit, és igazi teremtői tett gyanánt elsőként hagy ott ránk egységes keresztény tanítást. Ezzel a keresztény teológia elismert megalapítója, és ,,a katolikus dogmatika atyja” lett.\n Iréneusz azon kisá zsiai keresztény közösségek egyikéből származott, amelyekben az apostolok m unkájának emléke különös elevenséggel élt, és hűségesen ápolták is azt. Szü letésénél fogva görög volt és keresztény. Ifjúságától kezdve széles körű sz ellemi képzésben részesült. Ennek köszönhette a Szentírás és az őskeresztén y irodalom ismeretén kívül bámulatos olvasottságát a kortárs filozófiában é s irodalomban. Ezenkívül abban a szerencsében volt része, hogy mint serdülő fiatalember az apostol-tanítvány, Polikárp püspök lábainál ülhetett, s szí vébe fogadhatta tanítását, amint később erről maga tanúskodott. Polikárp sz emélyisége oly mély benyomást gyakorolt Iréneuszra, hogy még idős korában i s emlékezett e tiszteletreméltó püspök föllépésének és tevékenységének mind en mozzanatára. Szó szerint idézni tudta Polikárp szavait János apostolról és a Jézus környezetébe tartozó más férfiakkal való találkozásairól.\n Férf ikorában Dél-Galliában, Lugdunum (Lyon) városában találjuk Iréneuszt. Presb itere volt egy kisázsiai kivándorlókból álló egyházközségnek, akik azért te lepedtek ott le, hogy továbbépítsék a római birodalom keleti és nyugati tar tományai között már régen fennálló kereskedelmi kapcsolatokat. Lyon akkorib an fejlődött Gallia legnépesebb városává, melyben a keresztények Potheinosz püspökük vezetésével meglehetősen elszigetelten éltek. A bevándorlóknak Ir éneusz az ő testvéri közösségükben készített maradandó működési teret. Hama rosan ki kellett állnia papi munkájának tűzpróbáját is. 177- ben ugyanis Ly on bennszülött lakossága szenvedélyes gyűlölettel üldözni kezdte a kereszté nyeket. Potheinosz püspököt és közösségének több tagját bebörtönözték és sz örnyű módon megkínozták.\n Iréneuszra hárult a törődés a foglyokkal és anna k biztosítása, hogy kapcsolatot tarthassanak egyházközségükkel. Hogy mekkor a bizalmat élvezett, kivehetjük a következőkből: Egy napon Potheinosz püspö k a többi fogolytársával egyetértésben Eleutherius pápához küldte őt követs égbe. Az volt a feladata, hogy Krisztus vértanújelölt hitvallóinak nevében szelídebb eljárásra bírja a pápát a kisázsiai montanistákkal szemben, akikn ek hibája tulajdonképpen csak szenvedélyes fanatizmusuk volt. Küldetését Ir éneusz sikerrel fejezte be.\n Római küldetésének köszönhető, hogy Iréneusz nem osztozott püspökének és többi bebörtönzött lyoni testvérének és nővérén ek sorsában, kik az ő távolléte alatt mindannyian vértanúhalált szenvedtek. Összesen negyvennyolcan, iszonyú kínzások után az amfiteátrumban haltak me g egy népünnepély alkalmával.\n Amikor Iréneusz visszatért Rómából, elárvul t és megfogyatkozott egyházközséget talált, amely most őt, ,,Krisztus szöve tségének” általánosan tisztelt és szeretett, buzgó apostolát választotta pü spökévé. Az üldözési hullám közben némileg alábbhagyott, ezért Iréneusz fel elősségteljes hivatalát bizonyos mértékig akadálytalanul láthatta el. A köv etkező években mégis állandó kísérője volt a gond és az aggodalom, hogy vár atlanul ismét kitörhet egy letartóztatási hullám.\n Püspöki tevékenységéről kevés hírünk van. Minden jel arra mutat, hogy nem elégedett meg egyházközs égének vezetésével, hanem buzgón fáradozott Gallia további misszionálásán, s hithirdetőket küldött az ország különböző részeibe. Addig Dél-Gallia nehe zen hajlott a megtérésre, most egymás után keresztény közösségek támadtak T ours-ban, Chálons-ban és Autunben, és valószínűleg Besançonban, Dijonban és Langres-ban is virágozni kezdett a keresztény élet. A lyoni vértanúk vére nyilvánvalóan nem hullott hiába. Szent magvetés gyanánt ezerszeres termést hozott a gall kereszténységben, amely Iréneusz püspöksége alatt pompásan fe lvirágzott.\n A püspök - felelőssége tudatában - új feladatra vállalkozott, amikor gall egyházmegyéjében is megjelentek és nagy károkat okoztak a terj eszkedő gnosztikus tévtanok. Egy barátja tájékoztatást kért ezekről az úgyn evezett gnosztikusokról. Ez adott alkalmat Iréneusznak, hogy terjedelmes mű vet írjon A hamis gnózis leleplezése és cáfolata (Adversus haereses) címmel . Megcáfolta azt a téves tanítást, hogy az anyag rossz, és az emberek csak megfelelő megvilágosodás és tudás segítségével nyerhetik el az üdvösséget. Az üdvösség nem a tanultság következménye, hanem Krisztus követéséből szüle tik.\n Minden, amit Iréneusz írt, kizárólagosan a keresztény hit oktatásána k szolgálatában állt. Jellemző rá, hogy nem akart mesteri szónoknak föltűnn i, mert semmi mással nem törődött, csak a rábízott lelkek üdvösségével. Saj nos egyéb írásaiból csak egyetlen egy maradt ránk: az apostoli igehirdetés kifejtése, melyben a keresztény jóhír igazságát az ószövetségi ígéretekkel való belső összefüggésből mutatja ki.\n Írásait már életében is mindenfelé olvasták és terjesztették. Az egyházatyák és régi írók elhalmozták dicséret ekkel, s ,,Nyugat fényességének” nevezték. Mivel tökéletes igazságszereteté ben sohasem mondott többet, mint amit megbízható forrásokból merített, állí tásai a mi kritikus korunkban is megállják a helyüket, és megőrizték idősze rűségüket azok számára, akik hitbeli ismereteiket el akarják mélyíteni.\n S ajnos semmi pontosat nem tudunk arról, hogyan végezte életét a béke és egys ég eme előharcosa. Egy tiszteletreméltó régi hagyomány szerint vértanúként halt meg egyházközségével együtt Septimius Severus császár idejében: egy na p császári parancsra katonák zárták körül a várost, minden keresztényt elfo gtak és megöltek. Súlyos bántalmazások után Iréneuszt is meggyilkolták. Úgy látszik, hogy már Jeromos is tudott erről, mert kifejezetten vértanúnak mo ndja a szent püspököt. Tényszerű adatokat Tours-i Szent Gergely közöl Iréne usz püspök vértanúhaláláról. Erre a hagyományra alapozva az Egyház vértanún ak tiszteli és ünnepli Iréneuszt.\n A Jeromos-féle martirológium a 202. évb en június 28-ra teszi Szent Iréneusz vértanúságát. A római kalendáriumba 19 20-ban vették fel az ünnepét, június 28-ra, de 1960-ban Szent Péter és Pál vigíliája miatt áttették július 3-ra. 1969-ben, mivel a vigília megszűnt, v isszakerült június 28-ra.\n Imádság\n Istenünk, ki Szent Iréneusz püspöknek megadtad, hogy erősíthette az igaz tanítást és a békét Egyházadban, kérünk , engedd az ő közbenjárására, hogy a hitben és a szeretetben megújuljunk, é s őrizhessük magunkban a te igazságodat és békédet!\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Élete
Iréneusz az volt, amit görög neve jelent: a békesség embere. Iréneusz egész élete folyamán a béke helyreállítása és megerősítése érdekében dolgozott, ennek szentelte minden erejét. A békesség szeretete é s a békítés képessége nyilvánvalóan egészen személyes karizmája volt. A bék e szolgálatában cáfolta korának tévedéseit, és igazi teremtői tett gyanánt elsőként hagyott ránk egységes keresztény tanítást. Ezzel a keresztény teol ógia elismert megalapítója, és ,,a katolikus dogmatika atyja” lett.
Iréneusz azon kisázsiai keresztény közösségek egyikéből származott, amelyek ben az apostolok munkájának emléke különös elevenséggel élt, és hűségesen á polták is azt. Születésénél fogva görög volt és keresztény. Ifjúságától kez dve széles körű szellemi képzésben részesült. Ennek köszönhette a Szentírás és az őskeresztény irodalom ismeretén kívül bámulatos olvasottságát a kort árs filozófiában és irodalomban. Ezenkívül abban a szerencsében volt része, hogy mint serdülő fiatalember az apostol-tanítvány, Polikárp püspök lábain ál ülhetett, s szívébe fogadhatta tanítását, amint később erről maga tanúsk odott. Polikárp személyisége oly mély benyomást gyakorolt Iréneuszra, hogy még idős korában is emlékezett e tiszteletreméltó püspök föllépésének és te vékenységének minden mozzanatára. Szó szerint idézni tudta Polikárp szavait János apostolról és a Jézus környezetébe tartozó más férfiakkal való talál kozásairól.
Férfikorában Dél-Galliában, Lugdunum (Lyon) városában ta láljuk Iréneuszt. Presbitere volt egy kisázsiai kivándorlókból álló egyházk özségnek, akik azért telepedtek ott le, hogy továbbépítsék a római birodalo m keleti és nyugati tartományai között már régen fennálló kereskedelmi kapc solatokat. Lyon akkoriban fejlődött Gallia legnépesebb városává, melyben a keresztények Potheinosz püspökük vezetésével meglehetősen elszigetelten élt ek. A bevándorlóknak Iréneusz az ő testvéri közösségükben készített maradan dó működési teret. Hamarosan ki kellett állnia papi munkájának tűzpróbáját is. 177- ben ugyanis Lyon bennszülött lakossága szenvedélyes gyűlölettel ül dözni kezdte a keresztényeket. Potheinosz püspököt és közösségének több tag ját bebörtönözték és szörnyű módon megkínozták.
Iréneuszra hárult a törődés a foglyokkal és annak biztosítása, hogy kapcsolatot tarthassanak eg yházközségükkel. Hogy mekkora bizalmat élvezett, kivehetjük a következőkből : Egy napon Potheinosz püspök a többi fogolytársával egyetértésben Eleuther ius pápához küldte őt követségbe. Az volt a feladata, hogy Krisztus vértanú jelölt hitvallóinak nevében szelídebb eljárásra bírja a pápát a kisázsiai m ontanistákkal szemben, akiknek hibája tulajdonképpen csak szenvedélyes fana tizmusuk volt. Küldetését Iréneusz sikerrel fejezte be.
Római küldet ésének köszönhető, hogy Iréneusz nem osztozott püspökének és többi bebörtön zött lyoni testvérének és nővérének sorsában, kik az ő távolléte alatt mind annyian vértanúhalált szenvedtek. Összesen negyvennyolcan, iszonyú kínzások után az amfiteátrumban haltak meg egy népünnepély alkalmával.
Amiko r Iréneusz visszatért Rómából, elárvult és megfogyatkozott egyházközséget t alált, amely most őt, ,,Krisztus szövetségének” általánosan tisztelt és sze retett, buzgó apostolát választotta püspökévé. Az üldözési hullám közben né mileg alábbhagyott, ezért Iréneusz felelősségteljes hivatalát bizonyos mért ékig akadálytalanul láthatta el. A következő években mégis állandó kísérője volt a gond és az aggodalom, hogy váratlanul ismét kitörhet egy letartózta tási hullám.
Püspöki tevékenységéről kevés hírünk van. Minden jel ar ra mutat, hogy nem elégedett meg egyházközségének vezetésével, hanem buzgón fáradozott Gallia további misszionálásán, s hithirdetőket küldött az orszá g különböző részeibe. Addig Dél-Gallia nehezen hajlott a megtérésre, most e gymás után keresztény közösségek támadtak Tours-ban, Chálons-ban és Autunbe n, és valószínűleg Besançonban, Dijonban és Langres-ban is virágozni kezdet t a keresztény élet. A lyoni vértanúk vére nyilvánvalóan nem hullott hiába. Szent magvetés gyanánt ezerszeres termést hozott a gall kereszténységben, amely Iréneusz püspöksége alatt pompásan felvirágzott.
A püspök - fe lelőssége tudatában - új feladatra vállalkozott, amikor gall egyházmegyéjéb en is megjelentek és nagy károkat okoztak a terjeszkedő gnosztikus tévtanok . Egy barátja tájékoztatást kért ezekről az úgynevezett gnosztikusokról. Ez adott alkalmat Iréneusznak, hogy terjedelmes művet írjon A hamis gnózis le leplezése és cáfolata (Adversus haereses) címmel. Megcáfolta azt a téves ta nítást, hogy az anyag rossz, és az emberek csak megfelelő megvilágosodás és tudás segítségével nyerhetik el az üdvösséget. Az üdvösség nem a tanultság következménye, hanem Krisztus követéséből születik.
Minden, amit Ir éneusz írt, kizárólagosan a keresztény hit oktatásának szolgálatában állt. Jellemző rá, hogy nem akart mesteri szónoknak föltűnni, mert semmi mással n em törődött, csak a rábízott lelkek üdvösségével. Sajnos egyéb írásaiból cs ak egyetlen egy maradt ránk: az apostoli igehirdetés kifejtése, melyben a k eresztény jóhír igazságát az ószövetségi ígéretekkel való belső összefüggés ből mutatja ki.
Írásait már életében is mindenfelé olvasták és terje sztették. Az egyházatyák és régi írók elhalmozták dicséretekkel, s ,,Nyugat fényességének” nevezték. Mivel tökéletes igazságszeretetében sohasem mondo tt többet, mint amit megbízható forrásokból merített, állításai a mi kritik us korunkban is megállják a helyüket, és megőrizték időszerűségüket azok sz ámára, akik hitbeli ismereteiket el akarják mélyíteni.
Sajnos semmi pontosat nem tudunk arról, hogyan végezte életét a béke és egység eme előha rcosa. Egy tiszteletreméltó régi hagyomány szerint vértanúként halt meg egy házközségével együtt Septimius Severus császár idejében: egy nap császári p arancsra katonák zárták körül a várost, minden keresztényt elfogtak és megö ltek. Súlyos bántalmazások után Iréneuszt is meggyilkolták. Úgy látszik, ho gy már Jeromos is tudott erről, mert kifejezetten vértanúnak mondja a szent püspököt. Tényszerű adatokat Tours-i Szent Gergely közöl Iréneusz püspök v értanúhaláláról. Erre a hagyományra alapozva az Egyház vértanúnak tiszteli és ünnepli Iréneuszt.
A Jeromos-féle martirológium a 202. évben júni us 28-ra teszi Szent Iréneusz vértanúságát. A római kalendáriumba 1920-ban vették fel az ünnepét, június 28-ra, de 1960-ban Szent Péter és Pál vigíliá ja miatt áttették július 3-ra. 1969-ben, mivel a vigília megszűnt, visszake rült június 28-ra.
Imádság
Istenünk, k i Szent Iréneusz püspöknek megadtad, hogy erősíthette az igaz tanítást és a békét Egyházadban, kérünk, engedd az ő közbenjárására, hogy a hitben és a szeretetben megújuljunk, és őrizhessük magunkban a te igazságodat és békéde t!
DTSTAMP:20240329T152138 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110628 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110629 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-187 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR