BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101031T020000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20100612T000000 RDATE:20101031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:bf9ed983737705de9daa2ae09849b7f5 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Páduai Szent Antal (emléknap) DESCRIPTION:
Élete
PÁDUAI SZENT ANTAL 1195-ben született Lisszabonban, Portugália fővárosában. A Ferdinánd nevet kapta a keresztségben. Apja előkelő lovag volt, anyja pe dig igen jámbor nő. Iskoláit a helyi káptalani iskolában kezdte meg, koraér ett, világoseszű és erős akaratú volt. Mint ifjú diadalmasan uralkodott min den szenvedélyén. 15 évesen már ágoston-rendi kanonok, majd pappá szentelés e után ferences szerzetes lett.
1220 nyarán ugyanis Marokkóból Koimb rába hozták öt ferences vértanú földi maradványait. A látvány indította őt a szegénységre, és ébresztette fel vágyát a mártíromság iránt. Afrikában sz eretett volna misszionárius lenni. Remete Szent Antal nevét vette fel. Tuda tosan elnyomta tudományos ambícióit is, pedig nagyon ismerte a Szentírást, ezt a tudását azonban évekig titkolta. Afrikába indult, de betegen szállt p artra.
Kissé felerősödve haza akart térni, ám egy vihar Szicilia par tjára sodorta. Itt értesült rendje 1221-es egyetemes káptalanjáról, így Ass isibe indult. Innen remeteségbe vezényelték. Tanultságát alázatosságból mos t is sikerült eltitkolnia. Amikor parancsra helyettesítenie kellett egy szó nokot, a rögtönzött szentbeszéd mindenkit ámulatba ejtett. Tudatlannak nézt ék eddig, de most tanújelét adta nagy, alapos és széleskörű ismereteinek, c sodás hatású szónoki képességének.
Franciaországban és Itáliában vol t vándorprédikátor. Az eretnekek térítésében nagyon eredményes volt. Elsőké nt tanította rendjében rendtársait hittudományra. Még a romagnai rendtartom ány főnökségét is rábízták. Pár év után sikerült ettől a megbízatástól megs zabadulnia. Ettől kezdve Páduában apostolkodott egészen haláláig. Tömegek h allgatták, főpapok, kereskedők, még álruhás banditák is, főképp azonban az egyszerű emberek. Antal mindenkit szeretett, a gazdagok iránt részvéttel vo lt, a szegényekért azonban minden lehetőt megpróbált.
Elhasznált sze rvezete, szívbaja idő előtt elnyűtte, a kényszerű pihenés sem használt, ére zte halála közeledtét. Páduában szeretett volna meghalni, menni már nem tud ott, a sietség miatt az utolsó útszakaszt egy rozzant taligán tette meg. 12 31. június 13-án, fiatalon, 36 évesen halt meg Pádua elővárosában, Szent Kl ára leányainak Arcella nevű kolostorában. A Páduai Maria Maggiore-templomba n temették el. Már életében szentként ("Il Santo") tisztelték. IX. Gergely pápa már 1232 májusában szentté avatta. 1263-ban átvitték az ő tiszteletére emelt hatalmas bazilikába. Ekkor felnyitották koporsóját, és testét elporl adva, de nyelvét épségben találták.
1946. január 16-án XII. Piusz pá pa Szent Antalt egyháztanítóvá tette.
IV. Béla 1253-as házioltára (a diptichon) az Árpád-ház szentjei közt együtt ábrázolja Szent Ferencet és S zent Antalt, mivel a király testvére, Erzsébet szinte egyszerre lett szentt é avatva Ferenccel és Antallal. XIII. Leó pápa Szent Antalt a világ szentjé nek nevezte. 1946-ban XII. Piusz pápa az egyházdoktorok közé iktatta.
Temetése napját, a keddi napot tisztelői azóta is Szent Antal tiszteletér e szentelik. A koldusok pártfogója, de közbenjárását szokás kérni elveszett tárgyak megtalálásáért és mindennapi bajokban is. Az utasok, szobrászok, a gyagmunkások és porcelánkészítők védőszentje.
Forrás: Virtuális Plébánia
Szerzetbe lépése, munkásság a
Fernando életének két esemény adott útkeresésében vég leges fordulatot. Az egyik: épp a Santa Cruz konventbe hozták az első feren ces vértanúk holttestét, akik Marokkóban lelték halálukat. A másik: találko zott azokkal a közeli -- Santo Antonio dos Olivais nevű -- kicsiny rendházb ól való testvérekkel, akik a kolostor ajtajánál alamizsnát koldultak. Megsz ületett benne a vágy, hogy a szegények közösségében éljen.
Fernando még 1220 nyarán csatlakozott hozzájuk. Fölvette szegény ruhájukat, keresztn evét templomuk védőszentje, Remete Szent Antal nevére cserélte. Telve a vér tanúság vágyával, engedélyt kért, hogy misszionáriusként Marokkóban hirdeth esse az evangéliumot. Szerencsésen el is jutott oda, Isten azonban más fela datot szánt neki. Marokkóban súlyosan megbetegedett, és 1221 tavaszán kényt elen volt visszatérni. Egy heves vihar azonban hazája helyett Szicília part jaira sodorta. Onnan a szicíliai testvérekkel az Assisi melletti Porciunkul ába ment rendje egyetemes káptalanjára. Az összegyűlt háromezer franciskánu s előtt ismeretlen volt, senki sem tudott származásáról és képzettségéről. Ezért amikor a testvéreket az egyes rendtartományokba sorolták, ő ott marad t egyedül. Megkérte tehát Észak-Itália tartományfőnökét, hogy vigye magával , és oktassa a rendi életre, a provinciális pedig Montepaolo remeteségébe k üldte, hogy ott szemlélődő életet éljen, és legyen a tesvérek segítségére.< /p>
Így jött el 1222 nyara, amikor a mécsest, amely addig rejtekben volt , maga Isten emelte lámpatartóra, hogy másoknak is világítson. Történt ugya nis, hogy tartományfőnöke néhány társával együtt Forliba küldte, hogy pappá szenteljék őket. Ott az ünnep alkalmából valakinek beszédet kellett volna mondania váratlanul, mivel megbetegedett az, akinek ez lett volna a dolga. Készületlenül senki sem merte vállalni, s akkor megparancsolták Antalnak, h ogy beszéljen.
A csendes, mindaddig rejtettségben élő és figyelemre alig méltatott Antal megmondta, hogy gyakorlottabb a konyhai edények mosoga tásában, mint Isten igéjének hirdetésében. A püspök azonban maga bátorított a, így végül mégis beszélni kezdett egészen egyszerűen. Minél tovább beszél t azonban, szavai annál élénkebbek és melegebbek lettek, láthatóan teljesen eltöltötte a Szentlélek tüze. Hallgatói lélegzetüket visszafojtva figyelté k. Nem tudós értekezést hallottak a papság mivoltáról, hanem a legszebb has onlatokat és a legtalálóbb szentírási idézeteket, valamint a mélységes megt apasztalások szavait a szív bőségéből. Amikor befejezte, társai örömmel vet ték körül, Grácián testvér pedig áldotta a napot, amikor ez a vándor, rongy os barát segélykérően a köpenyébe kapaszkodott.
Minthogy elöljárói n em kis meglepetéssel szereztek tudomást rendkívüli felkészültségéről, nem i s sejtett Szentírás-ismeretéről, Felső-Itáliába küldték, hogy a tévtanítók ellen prédikáljon. Ez szerencsés lépésnek bizonyult.
Mint „Szent Fer enc hűséges fia” és az assisibeli Szegény szegény tanítványa Antal először önmaga vállalta az Úr és apostolai életkörülményeit, másoknak csak ezután k ezdett beszélni a szegénység türelmes elviseléséről és vallási értékéről. A mikor szegény vándorprédikátorként faluról falura, városról városra járt és a katolikus tanítást hirdette a szegénységről és a birtoklásról, szavait a saját élete hitelesítette hallgatói előtt: „A szabadon vállalt szegénység erőt ad az embernek, a gazdagság viszont elgyöngíti. Mert az ember hamarosa n vagyonának szolgája lesz, ahelyett hogy uralkodna rajta. Ha ugyanis valak it veszteség ér, és emiatt szomorkodik, ez megmutatja, hogy rabja lett anna k, amit előbb, a szerencséje idején birtokolt.” Antal még ágostonos kanonok korában Lisszabonban és Coimbrában fáradhatatlan buzgalommal egészen rendk ívüli jártasságot szerzett a Szentírásban. A magányban és az elmélkedő imád ság csöndes óráiban ezt a gazdagságot annyira kiművelte magában, hogy minde nkit bámulatba ejtett. IX. Gergely pápa -- csodálattal eltelve Antal egyik beszéde után – „a Szentírás szekrényének” nevezte. Mert amikor Antal a töme ghez beszélt, gyakran megesett, hogy a Szentírás szavai jöttek ajkára: hall gatói nem emberi szavakat hallottak, hanem az Írás örök érvényű igéit. A be szédnek ez a módja mély meggyőző erőt kölcsönzött neki. Az emberek, még a t évhitben élők is, csodálták mélységes vallásosságát.
Isten szeretete mely egykor a misszióba vitte, és eltöltötte a vértanúság vágyával, most a kereső és tévelygő emberekhez vezette. Ezt vallotta: „A prédikálónak le ke ll szállnia az emberekhez, majd ismét föl kell emelkednie, hogy az elesett embereket magával emelje.” Ez a szerető vágyakozás Isten után prédikációs v ándorútjai végén mindig visszavitte a magányba és a szemlélődő életbe. Az e mberek iránti szeretete azonban hamarosan ismét kiragadta a csendből, „mert a jó szónok nem időzhet sokáig a szemlélődő életben, ha másokban is gyümöl csöt akar érlelni”.
Elöljárói megbízatásából Antal először Felső-Itá liában fáradozott az Egyháztól eltávolodottak megnyerésén. A lelkek iránti buzgósága arra ösztönözte, hogy bemerészkedjék fellegvárukba, Riminibe is. Megszámlálhatatlan tömeget nyert meg prédikációval és vitával. Köztük volt Bonillo is, aki harminc éven át az egyik szekta főnöke volt. Érthető, hogy rendtársai, mihelyt hozzáfogott e tevékenységéhez, azt kérték, képezze ki ő ket is erre a munkára. Kérésüket egyenesen Szent Ferenc elé terjesztették, s Antal megbízatást kapott a tanításra. „Azt akarom -- írta Ferenc Antalnak --, hogy a testvéreknek tanítsd a szent teológiát, de úgy, hogy sem benned , sem bennük ki ne aludjék az imádság szelleme, azoknak a szabályoknak megf elelően, amelyeket adunk.” Megbízatásával Antal megalapította rendjének els ő tanulmányi házát Bolognában, ahol ő lett a teológia első tanára.
1 224-ben a felső-itáliai munkát rendtársaira bízhatta. Dél- Franciaországba ment, először Montpellier-be, az eretnekháborúban ez volt a katolikusok főh adiszállása. Antal azonban nem sokra becsülte a csapatokat és a fegyvereket . Az ő fegyverzete Isten igéje és a megtévesztettek iránti szeretete volt. Eljutott a mozgalom középpontjába, Toulouse-ba is, ahol akkor Domonkos telj es erővel küzdött. Amint Montpellier-ben, Antal itt is oly sikerrel folytat ta munkáját a teológia tanáraként és szónokként, hogy elnevezték az „eretne kek pörölyének”. Prédikációs följegyzéseiben azonban egyetlen bántó vagy tá madó szó sem található a tévtanítók ellen. Ezért ezt a nevet prédikálásának eredményességére kell vonatkoztatni, nem pedig előadásának módjára vagy st ílusára. Rendjének ama kolostorai folytatták munkáját, amelyeket itt alapít ott.
1227-ben ismét visszatért Felső-Itáliába, hogy megkezdje utolsó megbízatását: a hívők erősítését és megszilárdítását. Különösen az 1231-be n Padovában tartott böjti beszédei jelentettek páratlan eseményt. Az embere k már az éjszaka folyamán özönlöttek, úgyhogy nem akadt megfelelő méretű te mplom, ezért Antal a szabadban prédikált. A beszéd után gyónáshoz tódultak az emberek. Padova városa és környéke szemmel láthatóan megváltozott: halál os ellenségek békültek ki, adósokat engedtek szabadon, uzsorakamatokat és j ogtalanul szerzett javakat adtak vissza, rossz nők, tolvajok és más gonoszt evők bűnbánatot tartottak. Szavainak hatékonyságáról máig tanúságot tesz az 1231. március 15-én hozott adóstörvény, amely szerint ezentúl az adós csak vagyonával, és nem személyével vagy szabadságával kezeskedik.
Ez az óriási munka azonban teljesen felőrölte egyébként is gyenge egészségét, úg yhogy ugyanabban az évben június 13-án, alig harminchat éves korában meghal t.
Legendáiból
Egyszer, amikor a föllel kesült emberek már messzi földről tódultak a vándorprédikátorhoz, egy huszo nkét útonállóból álló banda tért be a templomba Antalhoz. Kíváncsiságból me g akarták hallgatni a szónokot, akiről oly sokat beszéltek, s talán szerett ek volna ebből az alkalomból ismét „nyélbe ütni valamit’. A szent szavai az onban nem várt hatást váltottak ki bennük: kérték Antalt, hallgassa meg gyó násukat és szabjon ki rájuk kemény vezeklést. Akik gyilkosokként tértek be Isten házába, új emberekként váltak el Antaltól. Csodatévő híre -- mely ige n gyorsan terjedt -- ezekből a rendkívüli megtérésekből született.
A ntal nem riadt vissza attól, hogy -- ahol szükségesnek látta -- kendőzetlen ül kimondja az igazságot. Egy temetés alkalmával fölkérték, hogy mondjon be szédet egy gazdag emberről, akinek kapzsiságát és fösvénységét mindenki ism erte. Ellentétben azokkal a könnyelmű szónokokkal, akik az elhunytnak olyan erényeit szokták dicsérni, melyekkel az nem rendelkezett, Antal a Szentírá s e helyéről beszélt: „Ahol a kincsed, ott van a szíved.” Befejezésül pedig ezt mondta: „Hogy pedig lássátok, hová juttatja az embert kapzsisága, tudj átok meg, hogy ez a halott a pokol tüzébe került, szívét pedig pénzes ládáj ában lehet megtalálni!” Mint mondják, a rokonok kinyitották a ládát, és abb an a pénz alatt egy meleg, dobogó szívet találtak.
Olyan békétlen ko rban, amikor „nem volt biztonságban a vendég vendéglátójától, testvér a tes tvérétől” (Padovai Krónika), Antal áldott békeszerző volt. Különösen híress é lett bátor föllépése Ezzelino veronai zsarnok előtt. Ez a fejedelem buzgó és erőszakos párthíve volt az utolsó hohenstaufi császárnak, II. Frigyesne k. Politikai agyrémei szolgálatában borzalmas kegyetlenségeket követett el és százakat gyilkolt le. Akkor Antal Veronába utazott, és követelte, hogy v ezessék a fejedelem elé.
Ezzelino a trónján ült. Kardforgatásban jár tas testőrei vették körül. A szegény barát úgy állt eléje, mint akinek hata lma van, a trónon ülő pedig nem lenne más, mint egy bevádolt gonosztevő: em elt fővel sorolta föl bűneit -- a sok ártatlanul kiontott vért, az istentel enségeket, rablóhadjáratait --, és az ég bosszújáról beszélt, amely hamaros an be fog következni. A katonák csak uruk intését várták, hogy darabokra vá gják a szerzetest --, a hatalmas úr azonban elsápadt, reszketni kezdett, le szállt trónjáról és Antal lába elé esett. Bűnbánata jeléül övét a nyaka kör é tekerte, és könnyek között megesküdött a szentnek, hogy Isten bocsánatát kéri.
A legenda Szent Antal alakját sokféle történettel fonta körül: a gyermek Jézust a karján hordozta, a tengeri halaknak prédikált, mint val amikor Ferenc a madaraknak. Egyszer egészen rendkívüli csoda történt általa : egy eretnek, aki tagadta Krisztus jelenlétét az Oltáriszentségben, azt mo ndta, hogy nem hisz addig az Eucharisztikus Istenben, amíg öszvére le nem t érdel az Oltáriszentség előtt. Néhány nappal később Antal egy beteghez vitt e az Oltáriszentséget, és találkozott a gúnyolódóval. És akkor annak öszvér e hirtelen két első lábára ereszkedett, és meghajtotta fejét a Szentség elő tt.
Forrás: Diós István: Szentek Élete
Könyörgés
Mindenható, örökkévaló Isten, ki Padovai Szent Antalban népednek hathatós közbenjárót adtál, kérü nk, engedd, hogy az ő segítségével törvényeid szerint éljünk, és mindenben érezzük jóságos oltalmadat!
DTSTAMP:20240329T052809 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110613 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110614 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-202 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR