BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20130105T000000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:ac931e5088d1223c7a56e2d754837dbf CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Urunk megjelenése - Vízkereszt (parancsolt ünnep!) DESCRIPTION: Ma vízkereszt ünnepe van, ami pontosabban Urunk megjelenésének ünnepe. Enn ek az ünnepnek tartalmáról a görög elnevezés fejez ki többet, mert görögül ezt az ünnepet epifániának nevezik, ami annyit jelent, hogy Isten dicsősége mindenki számára kinyilvánul. Az Újszövetségben a Jézus epifániái annyit j elentenek, hogy mindenki számára kinyilvánul az, hogy Jézus a Messiás, az I sten fia. Egy ilyen epifánia eseményt hallottunk az evangéliumban a napkele ti bölcsek történetében.\n A napkeleti bölcsek történetét a népi fantázia m eglehetősen kiszínezte a három királyok történetévé, ami már inkább a hitta rtalom rovására ment, mint előnyére. Aztán a történetben szereplő csodás cs illag miatt a felvilágosult elmék egyszerűen a mese világába utalták a tört énetet, mondván, hogy ilyen csillagászati eseményt, mint a betlehemi csilla g, nem ismerünk. A sors iróniája, hogy a felvilágosodás elhamarkodott állít ását a természettudomány cáfolta meg, mikor egyértelművé tette, hogy a betl ehemi csillaghoz egy megtörtént, ritka de valós csillagászati esemény szolg áltatta az alapot, amely - minő véletlen, vagy talán nem véletlen - pontosa n Jézus születésének idejében játszódott le.\n De hogy a mesés elemektől ti sztává tegyük a képet nézzük végig még egyszer, hogy mi is történt valójába n!\n A napkeleti bölcsek nem királyok voltak, hanem minden valószínűség sze rint mezopotámiai csillagászok, akik ama bizonyos égi jelenséget látták nap keleten, volt tudomásuk a zsidóknál oly elevenen élő messiási jóslatokról, s e két dologból azt olvasták ki, hogy a zsidóknál olyan király született, amely meghatározza a világ sorsát. Ezzel a meggyőződéssel vállalkoznak a fá radságos útra, s következtetéseik a fővárosba, Jeruzsálembe vezetik őket a királyi palotába, ahol nem találnak újszülött trónörököst, csak egy hatalmá t görcsös kegyetlenséggel féltő öreg királyt, Heródest. Útbaigazítást kapna k az isteni üzenet, a Szentírás magyarázóitól, hogy amit keresnek Betlehemb en keressék. Ami ezután történik, nem emberi elgondolás eredménye. Betlehem ben, egy Isten háta mögötti kis faluban leborulva imádják egy szegény fiata l anya gyermekét. Imádják, ami csak egyedül Istennek jár ki. Az Istentől ka pott hit műveli ezt, nem az ő eszük, bármilyen bölcsek is. Ezek a bölcsek m egsejtettek valamit abból a titokból Isten kegyelméből, hogy kicsoda az a g yermek, akit Jézusnak neveznek.\n Ezzel a történettel mesteri módon ábrázol ja Máté minden idők istenkereső és Istent megtaláló emberét. A jelképek oly gazdagok ebben a történetben, hogy most csak néhány mozzanatot emelnék ki. \n A csillag mindenki által látható jelenség. Ez a csillag jelzi az emberbe n lévő vágyat Isten után, amely a bűnbeesés óta eléggé zavarossá, homályoss á vált. A felvilágosodástól napjainkig az ember számtalan módon próbálta le tagadni vagy félremagyarázni ezt a belénk oltott vágyat, de lényegében nem tudja, mert ott van és kérhetetlenül dörömböl az Isten előtt bezárult lélek ajtaján.\n A bölcsek engednek a bennük feszülő vágynak, s elindulna e vágy tól vezérelve a csillag után. De Istent megtalálni nem egyszerű. Aki elkezd i keresni Istent, először hatalmasnak, gazdagnak és félelmetesnek képzeli, ahogyan a bölcsek a fényes, hatalmas, gazdag királyi palotában kötnek ki. I tt nincs az Isten. A fény a jólét, a hatalom, a gazdagság a gonoszság meleg ágya és nem az Isten otthona.\n Továbbmenni kényszerülnek az emberi gondolk odásnak ellentmondó világ felé, amelyben megtalálják azt, akit keresnek: a szegénységben, az egyszerűségben, a szeretettől áthatott légkörben. Megtalá lják az Istent. Ajándékaik megvallják helyettük szótlanul, hogy kit vallana k meg abban a Gyermekben. Az arany a királyoknak jár - megvallják, hogy Jéz us a mindenség királya. A tömjén az istennek jár - megvallják Jézus istensé gét. A mirha, a kelet gyógyszere a sebekre és a halottak bebalzsamozására a szenvedő embernek jár - megvallva Jézusban a kereszten szenvedő Messiást.\ n A fényes palota - az emberi elgondolás - és a szegényes körülmények közöt t óriási különbség van. Az ember számára áthidalhatatlan ez a szakadék. - D e nem az Isten számára. Ő teszi alkalmassá a bölcseket e szakadék átugrásár a. Ő adja meg minden idők emberének a hit ajándékát, melyet vagy elfogad az ember, vagy elutasít.\n Testvérem! Te hol tartasz ezen az úton?\n Elindult ál-e már a csillag, a benned feszülő vágy után a Találkozásra, vagy evilági élvezetekkel próbálod csillapítani ezt a csillapíthatatlan vágyat?\n Elhag ytad-e már a királyi palotát, vagy még mindig a hatalom, a gazdagság berkei ben keresed hiábavaló módon az Istent?\n Elfogadtad-e már Isten ajándékát, az igaz hit kegyelmét, amely képessé tesz arra, hogy a Gyermekben meglásd a királyt, az Istent, és az érted szenvedő embert?\n Mindannyian, akik itt v agyunk, a csillag után megyünk, csak különböző szakaszán vagyunk ennek az ú tnak. Adja Isten, hogy minél többen eljussanak életük céljához az Istenembe rhez, elfogadva Isten vezetését.\n Ezen prédikációnál sokkal szebben és a s zívre hatóbb módon foglalja össze mindazt amit a betlehemi csillag jelent s zámunkra Babits Mihály: Csillag után című költeménye:\n Ülök életunt szobám ban,\n hideg teát kavarok.\n körülöttem fájás-félés\n ködhálója kavarog.\n Kikelek tikkadt helyemből,\n kinyitom az ablakot\n s megpillantok odakint e gy\n igéretes csillagot.\n Ó ha most mindent itthagynék,\n mennék a csillag után,\n mint rég a három királyok\n betlehemi éjszakán!\n Gépkocsin, vagy teveháton -\n olyan mindegy, hogy hogyan!\n Aranyat, tömjént és mirrhát\n v innék, vinnék boldogan.\n Mennék száz országon át, míg\n utamat szelné a vá m.\n "Aranyat tilos kivinni!"\n szólna ott a vámos rám.\n "Tömjéned meg, am i csak van,\n az mind kell, az itteni\n hazai hatalmak fényét\n méltón dics őíteni."\n Százszor megállítanának -\n örülnék, ha átcsuszom:\n arany nélkü l, tömjén nélkül\n érnék hozzád, Jézusom!\n Jaj és mire odaérnék,\n hova a csillag vezet,\n te már függnél a kereszten\n és a lábad csupa seb,\n s ahe lyett, hogy bölcsőd köré\n szórjak tömjént, aranyat,\n megmaradt szegény mi rrhámmal\n keserüszagu mirrhámmal\n kenném véres lábadat.\n Ámen\n Ócsai Jó zsef\n forrás: Virtuális Plébánia\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
A napkeleti bölcsek történetét a népi fantázia meglehetősen kiszínezte a három királyok történetévé, ami már inkább a hittartalom rovására ment, mi nt előnyére. Aztán a történetben szereplő csodás csillag miatt a felvilágos ult elmék egyszerűen a mese világába utalták a történetet, mondván, hogy il yen csillagászati eseményt, mint a betlehemi csillag, nem ismerünk. A sors iróniája, hogy a felvilágosodás elhamarkodott állítását a természettudomány cáfolta meg, mikor egyértelművé tette, hogy a betlehemi csillaghoz egy meg történt, ritka de valós csillagászati esemény szolgáltatta az alapot, amely - minő véletlen, vagy talán nem véletlen - pontosan Jézus születésének ide jében játszódott le.
De hogy a mesés elem ektől tisztává tegyük a képet nézzük végig még egyszer, hogy mi is történt valójában!
A napkeleti bölcsek nem király ok voltak, hanem minden valószínűség szerint mezopotámiai csillagászok, aki k ama bizonyos égi jelenséget látták napkeleten, volt tudomásuk a zsidóknál oly elevenen élő messiási jóslatokról, s e két dologból azt olvasták ki, h ogy a zsidóknál olyan király született, amely meghatározza a világ sorsát. Ezzel a meggyőződéssel vállalkoznak a fáradságos útra, s következtetéseik a fővárosba, Jeruzsálembe vezetik őket a királyi palotába, ahol nem találnak újszülött trónörököst, csak egy hatalmát görcsös kegyetlenséggel féltő öre g királyt, Heródest. Útbaigazítást kapnak az isteni üzenet, a Szentírás mag yarázóitól, hogy amit keresnek Betlehemben keressék. Ami ezután történik, n em emberi elgondolás eredménye. Betlehemben, egy Isten háta mögötti kis fal uban leborulva imádják egy szegény fiatal anya gyermekét. Imádják, ami csak egyedül Istennek jár ki. Az Istentől kapott hit műveli ezt, nem az ő eszük , bármilyen bölcsek is. Ezek a bölcsek megsejtettek valamit abból a titokbó l Isten kegyelméből, hogy kicsoda az a gyermek, akit Jézusnak neveznek.
Ezzel a történettel mesteri módon ábrázolja Máté minden idők istenkereső és Istent megtaláló emberét. A jelképek oly ga zdagok ebben a történetben, hogy most csak néhány mozzanatot emelnék ki.
A csillag mindenki által látható jelenség. Ez a csillag jelzi az emberben lévő vágyat Isten után, amely a bűnbeesés ót a eléggé zavarossá, homályossá vált. A felvilágosodástól napjainkig az embe r számtalan módon próbálta letagadni vagy félremagyarázni ezt a belénk olto tt vágyat, de lényegében nem tudja, mert ott van és kérhetetlenül dörömböl az Isten előtt bezárult lélek ajtaján.
A bölcsek engednek a bennük feszülő vágynak, s elindulna e vágytól vezérelve a csillag után. De Istent megtalálni nem egyszerű. Aki elkezdi keresni Iste nt, először hatalmasnak, gazdagnak és félelmetesnek képzeli, ahogyan a bölc sek a fényes, hatalmas, gazdag királyi palotában kötnek ki. Itt nincs az Is ten. A fény a jólét, a hatalom, a gazdagság a gonoszság melegágya és nem az Isten otthona.
Továbbmenni kényszerülnek az emberi gondolkodásnak ellentmondó világ felé, amelyben megtalálják azt, akit keresnek: a szegénységben, az egyszerűségben, a szeretettől áthatott légkörben. Megtalálják az Istent. Ajándékaik megvallják helyettük szótlanul , hogy kit vallanak meg abban a Gyermekben. Az arany a királyoknak jár - me gvallják, hogy Jézus a mindenség királya. A tömjén az istennek jár - megval lják Jézus istenségét. A mirha, a kelet gyógyszere a sebekre és a halottak bebalzsamozására a szenvedő embernek jár - megvallva Jézusban a kereszten s zenvedő Messiást.
A fényes palota - az em beri elgondolás - és a szegényes körülmények között óriási különbség van. A z ember számára áthidalhatatlan ez a szakadék. - De nem az Isten számára. Ő teszi alkalmassá a bölcseket e szakadék átugrására. Ő adja meg minden idők emberének a hit ajándékát, melyet vagy elfogad az ember, vagy elutasít.
Testvérem! Te hol tartasz ezen az úton?
Elindultál-e már a csillag, a benned feszülő vágy után a Találkozásra, vagy evilági élvezetekkel próbálod csillapítani ezt a csillapíthatatlan vágyat?
Elhagytad -e már a királyi palotát, vagy még mindig a hatalom, a gazdagság berkeiben keresed hiábavaló módon az Istent?
Elfoga dtad-e már Isten ajándékát, az igaz hit kegyelmét, amely képessé tesz arra, hogy a Gyermekben meglásd a királyt, az Istent, és az érted szenvedő ember t?
Mindannyian, akik itt vagyunk, a csill ag után megyünk, csak különböző szakaszán vagyunk ennek az útnak. Adja Iste n, hogy minél többen eljussanak életük céljához az Istenemberhez, elfogadva Isten vezetését.
Ezen prédikációnál sokk al szebben és a szívre hatóbb módon foglalja össze mindazt amit a betlehemi csillag jelent számunkra Babits Mihály: Csillag után című költeménye:
Ülök életunt szobámban,
hideg teát kavarok.
körülöttem fájás-félés
ködhálója kavaro
g.
Kikelek tikkadt helyemből,
kinyitom az ablakot
s megpi
llantok odakint egy
igéretes csillagot.
Ó ha most mindent ittha
gynék,
mennék a csillag után,
mint rég a három királyok
b
etlehemi éjszakán!
Gépkocsin, vagy teveháton -
olyan mindegy, h
ogy hogyan!
Aranyat, tömjént és mirrhát
vinnék, vinnék boldogan
.
Mennék száz országon át, míg
utamat szelné a vám.
"Aran
yat tilos kivinni!"
szólna ott a vámos rám.
"Tömjéned meg, ami
csak van,
az mind kell, az itteni
hazai hatalmak fényét
m
éltón dicsőíteni."
Százszor megállítanának -
örülnék, ha átcsus
zom:
arany nélkül, tömjén nélkül
érnék hozzád, Jézusom!
J
aj és mire odaérnék,
hova a csillag vezet,
te már függnél a ker
eszten
és a lábad csupa seb,
s ahelyett, hogy bölcsőd köré
szórjak tömjént, aranyat,
megmaradt szegény mirrhámmal
keserü
szagu mirrhámmal
kenném véres lábadat.
Ámen
Ócsai József
forrás: Virtuális Plébánia
DTSTAMP:20240329T121620 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20140106 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20140107 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=+6 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR