BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20110223T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:14bd015a68c676f21f9521dabe76d9a8 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Mátyás apostol (ünnep) DESCRIPTION: Élete\n Ha a tizenkét tanítványról beszélünk, akik nyilvános működésének é veiben a legközelebb álltak Jézushoz, nem lehet szó nélkül elmenni az áruló Júdás mellett, kinek személye a keresztény gondolkodás és teológia számára minden időben nehezen föloldható botrány volt. Bár egyfajta üdvösségtörtén eti beállítottságú teológia szerint Júdás nem tett semmi mást, csak amit az isteni megváltó szándék megengedett, a keresztény hagyomány gonosz és kéts égbeesett véget tulajdonított neki. Máté evangéliuma szerint (27,5) fölakas ztotta magát. Az Apostolok Cselekedetei szerint Péter ezt mondta: ,,amikor lezuhant, kettérepedt, és kifordultak a belei'' (1,18). Dante a Caesar-gyil kos Brutusszal és Cassiusszal együtt a pokol legmélyére helyezte, az ördög három szájának egyikébe (Pokol 34,55 sk.).\n Jézus árulójának lehetséges in dítékai felől a hittudósok és a történészek különféle elméleteket állította k föl. Csalódott talán Júdás a Jézushoz fűzött messiási reményeiben? Vagy t alán amiről a negyedik evangélium szerzője beszél, egyszerű pénzvágy vitte rá a borzalmas tettre? (Jn 12,6; vö. Mt 26,14) A források semmiféle felvilá gosítással nem szolgálnak efelől. Éppen ezért Júdás egyszerű elítélése, ame ly az áruló őstípusává teszi őt, s az árulás bűnének minden súlyát egyedül rá helyezi, éppen olyan tévesnek látszik, mint az a kísérlet, amely hibáját túlzott dramatizálással érthetővé és menthetővé akarja tenni.\n Iskarióti Júdásról szólni kellett, ha Szent Mátyásról akarunk beszélni. A jeruzsálemi kicsiny közösség Jézus feltámadása után, még pünkösd előtt Júdás helyett e gy másik apostolt akart választani egyfajta istenítélettel (ApCsel 1,15--26 ). Lukács ránk hagyományozta Péter beszédét, melyben így érvelt: ,,Kell teh át, hogy azok közül, akik mindig velünk tartottak, amikor a mi Urunk, Jézus közöttünk járt- kelt, kezdve János keresztségétől egészen mennybevétele na pjáig, valaki velünk együtt tanúskodjék feltámadásáról''. Két jelöltet állí tottak, akik megfeleltek ennek a feltételnek: Barnabást és Mátyást. A sors Mátyásra esett, és őt sorolták az apostolok közé.\n Mátyás további sorsa is meretlen előttünk. Az apokrif András és Mátyás cselekedetei állítása szerin t a missziós területek elosztása alkalmával ,,az emberevők országa'' jutott neki. Ott Mátyást megvakították, s börtönbe vetették, de Isten visszaadta látását és András csodálatos módon kiszabadította. A vértanúhalált állítóla g lefejezés útján szenvedte el. Emiatt bárddal szokták ábrázolni, és a kere sztény mészárosok és ácsok őt választották védőszentjükül.\n Ereklyéit Ilon a császárné a 4. században Trierbe vitette. Még ma is tiszteletben részesít ik ott a Szent Mátyás apátság bazilikájában. A tizenkettedik apostol, Mátyá s sírja őrzésének dicsőségét azonban magának igényli a római S. Maria Maggi ore-bazilika és a padovai S. Giustina is. Rómában a 11. századtól február 2 4-én ünnepelték Mátyást, mert a Jeromos-féle martirológium ezen a napon eml ékezik meg róla. Mivel ez a böjti időbe esik, 1969-ben áttették május 14-re .\n Legendájából\n Szent Mátyásról az említett forrásokon kívül csak a lege nda rajzol eleven képet. Ott olvassuk:\n Amikor Júdea-szerte prédikált, a v akokat látókká, a leprásokat tisztává tette és kiűzte az ördögöket; a bénák nak visszaadta a járásukat, a süketeknek a hallásukat, a holtaknak az életü ket. Amikor sok csodájáért bevádolták, ezt mondta a főpapnak: ,,A ťgaztette krőlŤ, amelyekkel vádoltok, nem sokat tudok mondani, mert kereszténynek len ni nem gaztett, hanem a legnagyobb dicsőség!'' Ketten tanúskodtak hamisan e llene, és megkövezésre ítélték. Csak azt kérte, hogy a köveket temessék el vele együtt. Kitárt karokkal adta vissza lelkét az égnek: Mátyás, aki a tör vény alapos ismerője, tiszta szívű, bölcs szellemű, a Szentírás kifejtésébe n éles elméjű, a tanácsadásban megfontolt, az igehirdetésben bátor volt, il y módon egyesült Urával.\n Imádság\n Istenünk, ki Szent Mátyást arra válasz tottad, hogy tagja legyen az apostolok kollégiumának, kérünk, közbenjárásár a add meg, hogy akiket atyai szeretetedben gyermekeiddé fogadtál, azok egyk or választottaid sorában is ott lehessenek!\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Élete
Ha a tizenkét tanítványról beszél ünk, akik nyilvános működésének éveiben a legközelebb álltak Jézushoz, nem lehet szó nélkül elmenni az áruló Júdás mellett, kinek személye a keresztén y gondolkodás és teológia számára minden időben nehezen föloldható botrány volt. Bár egyfajta üdvösségtörténeti beállítottságú teológia szerint Júdás nem tett semmi mást, csak amit az isteni megváltó szándék megengedett, a ke resztény hagyomány gonosz és kétségbeesett véget tulajdonított neki. Máté e vangéliuma szerint (27,5) fölakasztotta magát. Az Apostolok Cselekedetei sz erint Péter ezt mondta: ,,amikor lezuhant, kettérepedt, és kifordultak a be lei'' (1,18). Dante a Caesar-gyilkos Brutusszal és Cassiusszal együtt a pok ol legmélyére helyezte, az ördög három szájának egyikébe (Pokol 34,55 sk.).
Jézus árulójának lehetséges indítékai felől a hittudósok és a törté nészek különféle elméleteket állítottak föl. Csalódott talán Júdás a Jézush oz fűzött messiási reményeiben? Vagy talán amiről a negyedik evangélium sze rzője beszél, egyszerű pénzvágy vitte rá a borzalmas tettre? (Jn 12,6; vö. Mt 26,14) A források semmiféle felvilágosítással nem szolgálnak efelől. Épp en ezért Júdás egyszerű elítélése, amely az áruló őstípusává teszi őt, s az árulás bűnének minden súlyát egyedül rá helyezi, éppen olyan tévesnek láts zik, mint az a kísérlet, amely hibáját túlzott dramatizálással érthetővé és menthetővé akarja tenni.
Iskarióti Júdásról szólni kellett, ha Szen t Mátyásról akarunk beszélni. A jeruzsálemi kicsiny közösség Jézus feltámad ása után, még pünkösd előtt Júdás helyett egy másik apostolt akart választa ni egyfajta istenítélettel (ApCsel 1,15--26). Lukács ránk hagyományozta Pét er beszédét, melyben így érvelt: ,,Kell tehát, hogy azok közül, akik mindig velünk tartottak, amikor a mi Urunk, Jézus közöttünk járt- kelt, kezdve Já nos keresztségétől egészen mennybevétele napjáig, valaki velünk együtt tanú skodjék feltámadásáról''. Két jelöltet állítottak, akik megfeleltek ennek a feltételnek: Barnabást és Mátyást. A sors Mátyásra esett, és őt sorolták a z apostolok közé.
Mátyás további sorsa ismeretlen előttünk. Az apokr if András és Mátyás cselekedetei állítása szerint a missziós területek elos ztása alkalmával ,,az emberevők országa'' jutott neki. Ott Mátyást megvakít ották, s börtönbe vetették, de Isten visszaadta látását és András csodálato s módon kiszabadította. A vértanúhalált állítólag lefejezés útján szenvedte el. Emiatt bárddal szokták ábrázolni, és a keresztény mészárosok és ácsok őt választották védőszentjükül.
Ereklyéit Ilona császárné a 4. száza dban Trierbe vitette. Még ma is tiszteletben részesítik ott a Szent Mátyás apátság bazilikájában. A tizenkettedik apostol, Mátyás sírja őrzésének dics őségét azonban magának igényli a római S. Maria Maggiore-bazilika és a pado vai S. Giustina is. Rómában a 11. századtól február 24-én ünnepelték Mátyás t, mert a Jeromos-féle martirológium ezen a napon emlékezik meg róla. Mivel ez a böjti időbe esik, 1969-ben áttették május 14-re.
Legendájából
Szent Mátyásról az említett forrásokon kívül csak a legenda rajzol eleven képet. Ott olvassuk:
Amikor Júdea-szert e prédikált, a vakokat látókká, a leprásokat tisztává tette és kiűzte az ör dögöket; a bénáknak visszaadta a járásukat, a süketeknek a hallásukat, a ho ltaknak az életüket. Amikor sok csodájáért bevádolták, ezt mondta a főpapna k: ,,A ťgaztettekrőlŤ, amelyekkel vádoltok, nem sokat tudok mondani, mert k ereszténynek lenni nem gaztett, hanem a legnagyobb dicsőség!'' Ketten tanús kodtak hamisan ellene, és megkövezésre ítélték. Csak azt kérte, hogy a köve ket temessék el vele együtt. Kitárt karokkal adta vissza lelkét az égnek: M átyás, aki a törvény alapos ismerője, tiszta szívű, bölcs szellemű, a Szent írás kifejtésében éles elméjű, a tanácsadásban megfontolt, az igehirdetésbe n bátor volt, ily módon egyesült Urával.
Imádság
Istenünk, ki Szent Mátyást arra választottad, hogy tagja legyen az apostolok kollégiumának, kérünk, közbenjárására add meg, hogy akiket aty ai szeretetedben gyermekeiddé fogadtál, azok egykor választottaid sorában i s ott lehessenek!
DTSTAMP:20240329T080211 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20120224 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20120225 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=+55 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR