BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101124T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:f0173454f510ad8041b0c3e92e98dd84 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Alexandriai Szent Katalin DESCRIPTION: Élete\n Katalin, a szép királylány az egyiptomi Alexandriában élt, és műve ltségével kitűnt kortársai közül. Amikor Maxentius császár (305-- 312) Alex andriába látogatott, halálos ítélettel fenyegették meg mindazokat, akik nem áldoznak a bálványoknak. Katalin a császár elé lépett, és a keresztet vetv e értésére adta, hogy keresztény. Bátran vallomást tett arról, hogy egyedül az Úr Jézus Krisztust követi, mert a filozófusok és a költők műveinek tanu lmányozása során fölismerte e világ bölcsességének hiábavalóságát.\n A csás zárnak tetszett Katalin okos beszéde, de kényszeríteni akarta, hogy mutassa be az áldozatot a bálvány-isteneknek. Katalin ezt megtagadta és lehetősége t kért a császártól, hogy tudományos vitában védje meg hitét. Maxentius ezé rt sürgősen Alexandriába hívatta birodalma leghíresebb ötven bölcselőjét. A tudományukra hiú bölcselők azonban egymás után hajoltak meg Katalin érvelé se előtt. A császár dühében máglyára ítélte valamennyit. Amikor ezeket jajg atások közepette a vesztőhelyre vitték, Katalin azzal biztatta őket, hogy a tűzhalál pótolhatja a keresztséget, és ha hisznek, elnyerik az örök életet .\n A császár ezután fölkínálta Katalinnak a császárnői trónust, s ezzel bu rkoltan a házasságot, azzal az ígérettel, hogy minden városban szobrot állí ttat neki. Katalin egyértelműen visszautasította ezt. Ezután Maxentius erős zakhoz folyamodott: letépette Katalinról ékes ruháját és ólmos ostorokkal m egostoroztatta. Börtönbe vetették, de az ott töltött tizenkét napot Katalin térítésre használta föl: amikor a kíváncsi császárné eljött, hogy esetlege s ellenfelét megnézze, a kíséretében lévő testőrtisztre Katalin olyan hatás sal volt, hogy az kétszáz katonájával együtt keresztény lett.\n Ekkor a csá szár halállal kezdte fenyegetni Katalint. Készíttetett egy késekkel fölszer elt kerekekből álló kínzószerkezetet, ami félelmetes zajt keltett. Katalin azonban nem rémült meg. Amikor meg akarták ölni, angyalok mentették meg, és a széttört kerekek darabjai sok katona halálát okozták. A látványtól megré mült tömeg tiszteletet adott ,,a keresztények hatalmas Istenének'', s a csá szárné kérlelte urát, hogy hagyjon föl a harccal, amelyet Isten ellen folyt at. Maga is megvallotta, hogy hisz Krisztusban. Erre a császár őt is megkín oztatta, majd a testőrtiszttel és a kétszáz katonával együtt lefejeztette, s kiadta a parancsot, hogy Katalint is fejezzék le.\n A vesztőhelyen Katali n arra kérte az Urat, hogy mindazok, akik Krisztus szeretetéért megemlékezn ek róla (Katalinról), bőséget lássanak kenyérben és borban, testük egészség et nyerjen és minden földi jóban részesüljenek. Akik tisztelik őt, azokat ó vja meg Isten a természeti katasztrófáktól, betegségtől, s főleg a hirtelen haláltól. Aki segítségül hívja az ő nevét, testének tagját el ne veszítse, egészséges gyermeket szülhessen és meg ne haljon gyermekágyban. Utoljára b űnbocsánatot kért az őt segítségül hívók számára. Miután a mennyből hang ha llatszott, amely jelezte, hogy kérései teljesülni fognak, fejét a hóhér kar dja alá hajtotta.\n Ami ezután történt, az a legenda szerint nyilvánvalóvá tette, hogy Katalin kiragadtatott e földi világból: amikor feje lehullott, testéből nem vér, hanem tej folyt. Majd angyalok jöttek, fölemelték a testé t és elvitték, hogy a Sinai-hegyen temessék el.\n A 6--7. században görögül írt Katalin-passiót valószínűleg a képtisztelet vitái és a képrombolás elő l nyugatra menekülő szerzetesek vitték magukkal Rómába, ahol a 14. századba n kiegészítették gyermekkorának történetével. Eszerint Katalin a ciprusi ki rály leánya, akit szülei csodás ajándékként kaptak Istentől. Miután fölserd ült és megkeresztelkedett, másnap megjelent neki látomásban a Szűzanya öléb en a kicsi Jézussal, aki eljegyezte Katalint magának.\n A középkorban széle s körben és nagyon bensőségesen tisztelték szüzességéért és bölcsességéért. Mivel a hit igazságát oly hatásosan védte, a teológusok, filozófusok és üg yvédek védőszentje lett. A párizsi Sorbonne egyetem pecsétjébe is őt vésett ék. Ebből következően a középkori főiskolák, könyvtárak, tanárok és tanulók , szónokok és később a nyomdászok védőszentjükként tisztelték. Mivel utolsó imádságában Katalin a betegeknek és haldoklóknak is segítséget ígért, a ké ső középkorban gyakran a kórházak patrónájaként is megjelenik; s mert a bör tönben oly sokáig kínozták, és volt ereje elviselni, a foglyok is hozzá fol yamodtak szabadulásért. Mivel pedig a kínzására szerkesztett késes kerekek összetörtek, mindazok az iparosok, akik kerékkel foglalkoztak, szintén segí tségül hívták. A házasságra készülő fiatal lányok is segítségét kérték, hog y jó vőlegényre találjanak. A tizennégy segítő szent közé sorolták.\n \n I mádság\n Mindenható, örök Isten, te Alexandriai Szent Katalin szüzet, a győ zhetetlen vértanút példaképül állítottad néped elé. Engedd, hogy az ő közbe njárására hitben és állhatatlanságban megerősödjünk, és az Egyház egységéér t fáradhatatlanul munkálkodjunk. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad álta l, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön-ö rökké.\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Élete
Katalin, a szép királyl ány az egyiptomi Alexandriában élt, és műveltségével kitűnt kortársai közül . Amikor Maxentius császár (305-- 312) Alexandriába látogatott, halálos íté lettel fenyegették meg mindazokat, akik nem áldoznak a bálványoknak. Katali n a császár elé lépett, és a keresztet vetve értésére adta, hogy keresztény . Bátran vallomást tett arról, hogy egyedül az Úr Jézus Krisztust követi, m ert a filozófusok és a költők műveinek tanulmányozása során fölismerte e vi lág bölcsességének hiábavalóságát.
A császárnak tetszett Katalin oko s beszéde, de kényszeríteni akarta, hogy mutassa be az áldozatot a bálvány- isteneknek. Katalin ezt megtagadta és lehetőséget kért a császártól, hogy t udományos vitában védje meg hitét. Maxentius ezért sürgősen Alexandriába hí vatta birodalma leghíresebb ötven bölcselőjét. A tudományukra hiú bölcselők azonban egymás után hajoltak meg Katalin érvelése előtt. A császár dühében máglyára ítélte valamennyit. Amikor ezeket jajgatások közepette a vesztőhe lyre vitték, Katalin azzal biztatta őket, hogy a tűzhalál pótolhatja a kere sztséget, és ha hisznek, elnyerik az örök életet.
A császár ezután f ölkínálta Katalinnak a császárnői trónust, s ezzel burkoltan a házasságot, azzal az ígérettel, hogy minden városban szobrot állíttat neki. Katalin egy értelműen visszautasította ezt. Ezután Maxentius erőszakhoz folyamodott: le tépette Katalinról ékes ruháját és ólmos ostorokkal megostoroztatta. Börtön be vetették, de az ott töltött tizenkét napot Katalin térítésre használta f öl: amikor a kíváncsi császárné eljött, hogy esetleges ellenfelét megnézze, a kíséretében lévő testőrtisztre Katalin olyan hatással volt, hogy az kéts záz katonájával együtt keresztény lett.
Ekkor a császár halállal kez dte fenyegetni Katalint. Készíttetett egy késekkel fölszerelt kerekekből ál ló kínzószerkezetet, ami félelmetes zajt keltett. Katalin azonban nem rémül t meg. Amikor meg akarták ölni, angyalok mentették meg, és a széttört kerek ek darabjai sok katona halálát okozták. A látványtól megrémült tömeg tiszte letet adott ,,a keresztények hatalmas Istenének'', s a császárné kérlelte u rát, hogy hagyjon föl a harccal, amelyet Isten ellen folytat. Maga is megva llotta, hogy hisz Krisztusban. Erre a császár őt is megkínoztatta, majd a t estőrtiszttel és a kétszáz katonával együtt lefejeztette, s kiadta a paranc sot, hogy Katalint is fejezzék le.
A vesztőhelyen Katalin arra kérte az Urat, hogy mindazok, akik Krisztus szeretetéért megemlékeznek róla (Kat alinról), bőséget lássanak kenyérben és borban, testük egészséget nyerjen é s minden földi jóban részesüljenek. Akik tisztelik őt, azokat óvja meg Iste n a természeti katasztrófáktól, betegségtől, s főleg a hirtelen haláltól. A ki segítségül hívja az ő nevét, testének tagját el ne veszítse, egészséges gyermeket szülhessen és meg ne haljon gyermekágyban. Utoljára bűnbocsánatot kért az őt segítségül hívók számára. Miután a mennyből hang hallatszott, a mely jelezte, hogy kérései teljesülni fognak, fejét a hóhér kardja alá hajt otta.
Ami ezután történt, az a legenda szerint nyilvánvalóvá tette, hogy Katalin kiragadtatott e földi világból: amikor feje lehullott, testébő l nem vér, hanem tej folyt. Majd angyalok jöttek, fölemelték a testét és el vitték, hogy a Sinai-hegyen temessék el.
A 6--7. században görögül í rt Katalin-passiót valószínűleg a képtisztelet vitái és a képrombolás elől nyugatra menekülő szerzetesek vitték magukkal Rómába, ahol a 14. században kiegészítették gyermekkorának történetével. Eszerint Katalin a ciprusi kirá ly leánya, akit szülei csodás ajándékként kaptak Istentől. Miután fölserdül t és megkeresztelkedett, másnap megjelent neki látomásban a Szűzanya ölében a kicsi Jézussal, aki eljegyezte Katalint magának.
A középkorban sz éles körben és nagyon bensőségesen tisztelték szüzességéért és bölcsességéé rt. Mivel a hit igazságát oly hatásosan védte, a teológusok, filozófusok és ügyvédek védőszentje lett. A párizsi Sorbonne egyetem pecsétjébe is őt vés ették. Ebből következően a középkori főiskolák, könyvtárak, tanárok és tanu lók, szónokok és később a nyomdászok védőszentjükként tisztelték. Mivel uto lsó imádságában Katalin a betegeknek és haldoklóknak is segítséget ígért, a késő középkorban gyakran a kórházak patrónájaként is megjelenik; s mert a börtönben oly sokáig kínozták, és volt ereje elviselni, a foglyok is hozzá folyamodtak szabadulásért. Mivel pedig a kínzására szerkesztett késes kerek ek összetörtek, mindazok az iparosok, akik kerékkel foglalkoztak, szintén s egítségül hívták. A házasságra készülő fiatal lányok is segítségét kérték, hogy jó vőlegényre találjanak. A tizennégy segítő szent közé sorolták.
< hr />
Imádság
Mindenható, örök Isten, t e Alexandriai Szent Katalin szüzet, a győzhetetlen vértanút példaképül állí tottad néped elé. Engedd, hogy az ő közbenjárására hitben és állhatatlanság ban megerősödjünk, és az Egyház egységéért fáradhatatlanul munkálkodjunk. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Sze ntlélekkel egységben, Isten mindörökkön-örökké.
DTSTAMP:20240328T103225 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111125 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111126 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-37 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR