BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101122T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:5e2270a516fa6de75897950f83b827be CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Római Szent Kelemen pápa DESCRIPTION:
Élete
Római Szent Kelemen alakját valóságos Kelemen-irodalom fonta k örül az ókeresztény korban, de a neve alatt fennmaradt írások közül csak eg y tekinthető hitelesnek: a Levél a korintusiakhoz. Ez abból az alkalomból í ródott, hogy 96 körül a korintusiak egy része föllázadt a presbiterek ellen , néhányat elmozdítottak tisztségükből, és újakat iktattak be helyettük. A levél írója nem nevezi meg magát, de olyan valaki, aki a római egyház nevéb en fordul a korintusi egyházhoz: ,,Isten Rómában lakó egyháza Isten Korintu sban lakó egyházának...''
Kelemen szerzőségét nemcsak a 4. században író Euszébiosz tanúsítja, hanem már a 2. században is az ő levelének tarto tták. A korintusi püspök, Dionüsziosz 170 körül ezt írta Szótér pápának: ,, Ma ültük meg az Úr szent napját, ezen fölolvastuk leveledet, amelyet időnké nt továbbra is föl fogunk olvasni épülésünkre, ahogyan Kelemen hozzánk írt levelét is fölolvastuk.'' A korintusiak tehát a szentmise keretében olvastá k föl mind Kelemen, mind Szótér pápa levelét, ahogyan az apostolok leveleit volt szokás. A Kelemen által írt levél így került be az apostoli levélgyűj teménybe, s később innen másolták át a szentírási kéziratokba. Ezért hosszú időn át sugalmazott írásnak tekintették.
De ki volt tulajdonképpen a levél szerzője, Római Szent Kelemen? A történeti források személyére vona tkozóan nem egyeznek minden tekintetben. Iréneusz szerint Kelemen Szent Pét er harmadik utóda volt Rómában. Jeromos szerint Péter rendelte utódjául. A 4. században Epiphaniosz a következőképpen próbálta összhangba hozni az egy mástól eltérő adatokat: Kelement valóban Péter rendelte utódjául, de ő a bé kesség kedvéért Linus javára lemondott. A Kelemen-regény, amelynek utolsó v áltozata szintén a 4. századra tehető, azonosítja Római Szent Kelement Domi tianus császár unokaöccsével, Flavius Titus Clemensszel, aki konzuli méltós ágot is viselt. A Kelemen vértanúságára vonatkozó adatok szintén a 4. száza dból valók. Origenész azonosnak tartotta a Fil 4,3-ban szereplő Kelemennel, s így nemcsak Szent Péter utóda, hanem Szent Pál tanítványa és munkatársa is lett volna. Egyébként Origenész az egyetlen őskeresztény szerző, aki Kel ement zsidókereszténynek mondta. A korintusiakhoz írt levél elárulja, hogy Kelemen kitűnően ismerte az Ószövetséget, sokszor idézi is. Nem zárhatjuk k i annak lehetőségét, hogy ismerhette Szent Pétert és Szent Pált; valószínűl eg 92--101 között volt Róma püspöke.
Kelemen minden bizonnyal előkel ő római családból származott. Szülei elszakadtak egymástól, s a család, ame lyben még egy ikerpár született, teljesen szétszóródott. Kelemen már felnőt t, amikor elindult, hogy megkeresse övéit, de közben a bölcsességet kereste , mert kora gyermekkorától fogva foglalkoztatták az élet értelmének kérdése i. Végül elérkezett a keresztényekhez, találkozott Szent Péterrel és csatla kozott hozzá missziós útjain. A történet azzal végződik, hogy Kelemen Péter utódja lett.
Passiója szerint, amelyet a 4. században írtak, Traian us császár a Krím-félszigetre száműzte, ahol sok kereszténnyel együtt márvá nybányában dolgozott, végül a tengerbe fojtották.
Rómában hamarosan kialakult a tiszteletét őrző hely is. Egy ősi háztemplomnak a tulajdonosát Kelemennek hívták. A 4. században a két név viselőit azonosították, s az eg ykori háztulajdonos eltűnt a szent pápa mögött. Kelemen nevét a szentmise r ómai kánonjába is fölvették. Ettől kezdve az irodalom, az egyházi művészet és a liturgia együtt magasztalta a vértanú pápát.
A középkor elején hazatértek ereklyéi is: Cirill és Metód, akiket a bizánci császár 860-ban a Krím-félszigetre küldött misszióba, Kerszonban megtalálták Kelemen maradvá nyait, és később magukkal vitték Rómába. A már meglévő bazilika fogadta be ereklyéit, és így a szent sír-templomává lett. A bazilika mai altemplomában a középkori freskók beszélik el a szent pápa történetét, ahogy a hagyomány ban megformálódott.
Írásaiból, legendájából p>
A korintusiakhoz írt leveléből (amelyet az Ókeresztény írók második k ötetében magyarul is olvashatunk) kitűnik a szent római püspök apostoli tan ítása.
A Kelemen-regény azzal végződik, hogy Szent Péter utódává tes zi Kelement, és így beszél híveihez: ,,Mivel közel van már az én halálom na pja, Kelement teszem meg püspökötöknek. Rábízom a hivatalomat, átadom neki a kötés és oldás hatalmát, hiszen ismeritek az Egyház rendjét. Reá hallgass atok, és legyetek benne biztosak, hogy aki megszomorítja az Igazság Tanítój át, Krisztus ellen vét, és megharagítja Mindenek Atyját. ...A püspöknek orv osnak kell lennie, azaz nem viselkedhet vadállat módjára.''
A legend a szerint Kelemen életének utolsó szakaszát száműzöttként a Krímben töltött e egy márványbányában. Kétezer keresztényt talált ott, akik hozzá hasonlóan kényszermunkára lettek ítélve. Panaszkodtak, hogy nagyon messzire kell víz ért járniuk. Ekkor Kelemen a többiekkel együtt imádkozni kezdett vízért. S íme, meglátott egy Bárányt, a lábával kapart egy helyen. Kelemen odament és a megjelölt helyen szerszámát belevágta a földbe. Olyan bővízű forrás faka dt, hogy patakként folyt tovább. A környék lakói úgy megrendültek az esemén ytől, hogy megkeresztelkedtek. Amikor ez a császár tudomására jutott, elren delte, hogy kössenek követ Kelemen nyakába és fojtsák a tengerbe.
Mi után vértanú lett, a legenda szerint a tenger több mérföldre visszahúzódott , hogy a hívek a holttestét kivihessék a szárazra. A hullámok mint márvány mauzóleum vették körül a szent testét.
Imádság
Örök pás ztorunk, mindenható Isten, jóságosan tekints hívedre, és Szent Kelemen pápa és vértanú közbenjárására, akit egész Egyházad pásztorává tettél, szüntele n oltalommal őrizd népedet!
DTSTAMP:20240328T140145 DTSTART;TZID=Europe/Budapest:20111123T000000 DTEND;TZID=Europe/Budapest:20111123T235900 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-39 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR