BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101121T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:e0826178de95340f04af75e621dbf06a CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Cecília (emléknap) DESCRIPTION: Élete\n Történetkritikailag lehet kifogásokat támasztani Cecília történeté vel szemben, mégis ez a törékeny, ifjú szűz vértanú igen nagy tiszteletnek örvend. Élete közismert, és a középkor vége óta a római zarándokok valamenn yien találkozhattak szobrával a trasteverei templomában. Nyíltan és komolya n senki sem vonja kétségbe, hogy Stefano Maderno Cecília élethű képét alkot ta meg híres szobrában. Ugyanis egy felirat ma is hirdeti, hogy Sfondrati P aulus bíboros ebben a formában és helyzetben látta Cecília holttestét, amik or 1599-ben, a bazilika renoválása alkalmával számos tanú előtt fölnyitottá k a szarkofágot.\n Rampolla bíboros azonban alaptalanul másként vélekedett, amikor háromszáz évvel később egy hasonló helyzetben megtagadta az engedél yt a szarkofág fölnyitásához. Akkor ugyanis a sokáig minden kétség nélkül e lfogadott Cecília-legenda annyira a tagadás és a kritika kereszttüzében áll t, hogy a neves jezsuita történész, Delehaye szerint ,,az egész római hagio gráfia legbonyolultabb kérdése'' volt.\n Az új római kalendárium is kifejez i fenntartásait. S hogy Cecília ünnepét nem törölték a naptárból, az csak a nnak a széles körű tiszteletnek köszönhető, amely a nép oldaláról mutatkozo tt, s amelynek következtében Cecíliát már a 6. században fölvették a szentm ise római kánonjába.\n Az irodalmi szövegek fiatal leányként mutatják be Ce cíliát, akiben a nemesi származás, a testi szépség és az erények ékessége s zokatlan harmóniában találkozott. Hitének jeleként állandóan a szívén visel te az Evangéliumot, és arannyal átszőtt ruhája alatt durva szőrből készült ciliciumot hordott. Szülei úgy határoztak, hogy feleségül adják Valerianush oz, s e tervet Cecília az akkori szokások szerint nem változtathatta meg. Í gy a családja rangjához illően készült a házasságra.\n Abban azonban remény kedett, hogy kiszemelt vőlegénye tiszteletben fogja tartani Krisztus iránti szerelmét. Így várta a menyegző napját, és szíve a lakodalmi muzsika közep ette is csak az Úrnak énekelt. Amikor kettesben maradt férjével, föltárta e lőtte a Király titkát: egy angyal őrzi féltékenyen a szerelmét és teste szű zi tisztaságát; erről maga Valerianus is meggyőződhet, ha ifjú feleségének szíve szerelmét tudomásul veszi. A még pogány Valerianus egy föltétellel fo gadta el Cecília magyarázatát: ha ő is meglátja az angyalt. De megfenyegett e Cecíliát, hogy ha ez nem történik meg, hazugságáért megöli.\n Cecília err e azt válaszolta: megláthatod az őrző angyalomat, ha megkeresztelkedsz! Val erianus teljesítette e föltételt. A Via Appián a harmadik mérföldkőnél kold usok vártak rá, és elvezették Urbán pápához. Ez az ősz aggastyán megkereszt elte és fehér ruhában küldte vissza Cecíliához. Hazatérve a szobájukban meg látta felesége őrző angyalát, aki liliomból és rózsából -- a szüzesség és a vértanúság jelei -- font koszorút helyezett mindkettőjük fejére. Ezután me gkérdezte Valerianust, mit kívánna a leginkább. Ő testvérének, Tiburtiusnak a megtérését kérte. Az ég segítségével Cecília Tiburtiust is megnyerte a h itnek, s a gőgös római ifjú megtért az addig annyira megvetett keresztények közé. Cecília azt mondta neki, hogy csak akkor ismeri el sógorának, ha Urb án megkereszteli őt is.\n A megtérés után hamarosan a keresztút következett a két testvér számára. Eltemették ugyanis azokat a keresztényeket, akiket Turcius Amalchius prefektus idejében öltek meg, ezért őket is bevádolták és bíró elé vitték. Mivel megtagadták az előírt áldozati ceremóniát, Maximus Corniculariusnak a lehető leggyorsabban a közelben lévő Jupiter-oltárhoz ke llett volna vezetnie őket, hogy áldozzanak az isteneknek, vagy karddal azon nal kivégzik őket. Az eljárás gyorsaságának oka a vádlottak nagy vagyona vo lt, melynek késedelmeskedés nélkül kellett az államra szállnia. Maximus azo nban csodálva e fiatalok bátorságát, és szánakozva is rajtuk, magára vállal ta a felelősséget és késleltette a kivégzést. Házába vitte őket és mindnyáj an ott töltötték az éjszakát. Cecília papok kíséretében megjelent a háznál, hogy Maximust és kíséretét Krisztushoz térítse. Mikor megvirradt, Cecília így bátorította a vértanúságra készülőket: ,,S most rajta, Krisztus katonái ! Tegyétek le a sötétség fegyvereit, és ragadjátok meg a világosság fegyver eit!'' A halálba menők pedig ezt mondták neki: ,,Elhisszük, hogy Krisztus v alóban Isten. Különben nem gondoskodott volna rólunk, ilyen szolgálót adva nekünk, mint te vagy!''\n Barátai eltemetése után hamarosan Cecília is bíró előtt állt. A gyenge szűz a per folyamán olyan bátorságot tanúsított, és o lyan meggyőződéssel védte a hitét, hogy a hallgatóságból százan megtértek K risztushoz, akiket Urbán pápa mind megkeresztelt. A prefektus megmakacsolta magát a hitetlenségben. Annyit azonban engedélyezett, hogy ne azonnal, han em három nap múlva végezzék ki Cecíliát. Ez neki elegendő volt ahhoz, hogy házát az Egyháznak ajándékozza. De úgy tűnik, maga a prefektus is visszaria dt a nyilvános kivégzéstől, ezért úgy rendelkezett, hogy Cecília házának fű tsék túl a fürdőjét, és ott fojtsák meg vagy égessék el. A tervet azonban n em tudták végrehajtani, s amikor a hóhér karddal akarta megölni, három csap ással sem tudta lefejezni Cecíliát. Három kardcsapással megsebesítve hagyta ott áldozatát, aki barátai karjai közt halt meg. Még utolsó perceiben is m egnyert lelkeket a hitnek.\n Lehet, hogy a mai olvasó úgy véli, a legenda t úlságosan hangsúlyozza Cecília szüzességét és megtérést kiváltó okosságát. A legenda azonban igazat mond, és ma is megindítja mindazokat, akik megőriz ték magukban a ,,tiszta szív hatalma'' iránti érzéket, vagy legalábbis vágy ódnak az ilyen szeretet hatalma után.\n Cecília a középkor vége felé lépett be a Tizennégy Segítő Szent csoportjába, s egy egészen ártatlan fordítási hiba következtében -- mely szerint az esküvőjén ő maga játszott az orgonán --, lett a szent zene védőszentje.\n Ünnepét már 545-ben november 22-én ült ék Rómában.\n Legendájából\n Azt a képet, melyet a hívő emberek Cecíliáról magukban hordanak, Maderno márványszobra határozza meg: mintha mély, gyerme ki álmát aludná, úgy fekszik jobb oldalára dőlve az éppen csak kifejlődött leányalak, arcát elfedi, karját hosszan kinyújtja. A nyakán három tátongó v ágás hirdeti, hogy ez a gyermek nem természetes halállal halt meg.\n A lege nda szerint Pascalis pápa ebben a helyzetben találta meg Cecíliát, miután a szűz látomásban maga mutatta meg a pápának, hol van a sírja. Holttestét ar annyal átszőtt szövetbe göngyölték, s a vérrel átitatott kendőket a lábához helyezték. Anélkül, hogy a helyzetét megváltoztatták volna, egy márványlap ra fektették, és úgy helyezték el a szarkofágban, amelyben átvitték a trast everei bazilikába.\n Cecília legendája olyan nagyszerű mondatokat is idéz, amelyek a mai emberre is hatással vannak. Amikor a prefektus felelősségre v onta, így tett hitvallást: ,,Én nem halok meg, hanem csak elváltozom. Port adok az arany fejében. Ha nektek valaki aranypénzt kínálna cserében ugyanol yan súlyú rézpénzért, vajon nem kapnátok-e az alkalmon, és nem mondanátok-e el rokonaitoknak is, hogy ők is részesei lehessenek egy ilyen nagyszerű cs erének? Jézus Krisztus a mi Istenünk, ilyet ad nekünk; amit neki ad az embe r, azt ő kimondhatatlanul értékesebbre cseréli.''\n Amikor újra meg újra fe lszólították, hogy tagadja meg a hitét, bátran így felelt: ,,Ti kínpadra vo njátok a gonosztevőket, hogy vallomásra bírjátok őket, tőlünk pedig épp az ellenkezőjét követelitek: meg kellene tagadnunk azt, amik vagyunk, és akkor kegyelmet adnátok. Nagyon szívesen hallanátok ajkunkról a hazugságot - - c sakhogy meghalni az igazságért a legszebb győzelem!''\n Imádság\n Istenünk, ki ezen a napon megörvendeztetsz minket Szent Cecília szűz vértanúd ünnepé vel, kérünk, segíts, hogy akit áhítattal tisztelünk, annak szent élete péld áját kövessük!\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Élete
Történetkritikailag lehet kifogásokat támasztani Cecília törté netével szemben, mégis ez a törékeny, ifjú szűz vértanú igen nagy tisztelet nek örvend. Élete közismert, és a középkor vége óta a római zarándokok vala mennyien találkozhattak szobrával a trasteverei templomában. Nyíltan és kom olyan senki sem vonja kétségbe, hogy Stefano Maderno Cecília élethű képét a lkotta meg híres szobrában. Ugyanis egy felirat ma is hirdeti, hogy Sfondra ti Paulus bíboros ebben a formában és helyzetben látta Cecília holttestét, amikor 1599-ben, a bazilika renoválása alkalmával számos tanú előtt fölnyit ották a szarkofágot.
Rampolla bíboros azonban alaptalanul másként vé lekedett, amikor háromszáz évvel később egy hasonló helyzetben megtagadta a z engedélyt a szarkofág fölnyitásához. Akkor ugyanis a sokáig minden kétség nélkül elfogadott Cecília-legenda annyira a tagadás és a kritika kereszttü zében állt, hogy a neves jezsuita történész, Delehaye szerint ,,az egész ró mai hagiográfia legbonyolultabb kérdése'' volt.
Az új római kalendár ium is kifejezi fenntartásait. S hogy Cecília ünnepét nem törölték a naptár ból, az csak annak a széles körű tiszteletnek köszönhető, amely a nép oldal áról mutatkozott, s amelynek következtében Cecíliát már a 6. században fölv ették a szentmise római kánonjába.
Az irodalmi szövegek fiatal leány ként mutatják be Cecíliát, akiben a nemesi származás, a testi szépség és az erények ékessége szokatlan harmóniában találkozott. Hitének jeleként állan dóan a szívén viselte az Evangéliumot, és arannyal átszőtt ruhája alatt dur va szőrből készült ciliciumot hordott. Szülei úgy határoztak, hogy feleségü l adják Valerianushoz, s e tervet Cecília az akkori szokások szerint nem vá ltoztathatta meg. Így a családja rangjához illően készült a házasságra.
Abban azonban reménykedett, hogy kiszemelt vőlegénye tiszteletben fogja tartani Krisztus iránti szerelmét. Így várta a menyegző napját, és szíve a lakodalmi muzsika közepette is csak az Úrnak énekelt. Amikor kettesben mar adt férjével, föltárta előtte a Király titkát: egy angyal őrzi féltékenyen a szerelmét és teste szűzi tisztaságát; erről maga Valerianus is meggyőződh et, ha ifjú feleségének szíve szerelmét tudomásul veszi. A még pogány Valer ianus egy föltétellel fogadta el Cecília magyarázatát: ha ő is meglátja az angyalt. De megfenyegette Cecíliát, hogy ha ez nem történik meg, hazugságáé rt megöli.
Cecília erre azt válaszolta: megláthatod az őrző angyalom at, ha megkeresztelkedsz! Valerianus teljesítette e föltételt. A Via Appián a harmadik mérföldkőnél koldusok vártak rá, és elvezették Urbán pápához. E z az ősz aggastyán megkeresztelte és fehér ruhában küldte vissza Cecíliához . Hazatérve a szobájukban meglátta felesége őrző angyalát, aki liliomból és rózsából -- a szüzesség és a vértanúság jelei -- font koszorút helyezett m indkettőjük fejére. Ezután megkérdezte Valerianust, mit kívánna a leginkább . Ő testvérének, Tiburtiusnak a megtérését kérte. Az ég segítségével Cecíli a Tiburtiust is megnyerte a hitnek, s a gőgös római ifjú megtért az addig a nnyira megvetett keresztények közé. Cecília azt mondta neki, hogy csak akko r ismeri el sógorának, ha Urbán megkereszteli őt is.
A megtérés után hamarosan a keresztút következett a két testvér számára. Eltemették ugyani s azokat a keresztényeket, akiket Turcius Amalchius prefektus idejében ölte k meg, ezért őket is bevádolták és bíró elé vitték. Mivel megtagadták az el őírt áldozati ceremóniát, Maximus Corniculariusnak a lehető leggyorsabban a közelben lévő Jupiter-oltárhoz kellett volna vezetnie őket, hogy áldozzana k az isteneknek, vagy karddal azonnal kivégzik őket. Az eljárás gyorsaságán ak oka a vádlottak nagy vagyona volt, melynek késedelmeskedés nélkül kellet t az államra szállnia. Maximus azonban csodálva e fiatalok bátorságát, és s zánakozva is rajtuk, magára vállalta a felelősséget és késleltette a kivégz ést. Házába vitte őket és mindnyájan ott töltötték az éjszakát. Cecília pap ok kíséretében megjelent a háznál, hogy Maximust és kíséretét Krisztushoz t érítse. Mikor megvirradt, Cecília így bátorította a vértanúságra készülőket : ,,S most rajta, Krisztus katonái! Tegyétek le a sötétség fegyvereit, és r agadjátok meg a világosság fegyvereit!'' A halálba menők pedig ezt mondták neki: ,,Elhisszük, hogy Krisztus valóban Isten. Különben nem gondoskodott v olna rólunk, ilyen szolgálót adva nekünk, mint te vagy!''
Barátai el temetése után hamarosan Cecília is bíró előtt állt. A gyenge szűz a per fol yamán olyan bátorságot tanúsított, és olyan meggyőződéssel védte a hitét, h ogy a hallgatóságból százan megtértek Krisztushoz, akiket Urbán pápa mind m egkeresztelt. A prefektus megmakacsolta magát a hitetlenségben. Annyit azon ban engedélyezett, hogy ne azonnal, hanem három nap múlva végezzék ki Cecíl iát. Ez neki elegendő volt ahhoz, hogy házát az Egyháznak ajándékozza. De ú gy tűnik, maga a prefektus is visszariadt a nyilvános kivégzéstől, ezért úg y rendelkezett, hogy Cecília házának fűtsék túl a fürdőjét, és ott fojtsák meg vagy égessék el. A tervet azonban nem tudták végrehajtani, s amikor a h óhér karddal akarta megölni, három csapással sem tudta lefejezni Cecíliát. Három kardcsapással megsebesítve hagyta ott áldozatát, aki barátai karjai k özt halt meg. Még utolsó perceiben is megnyert lelkeket a hitnek.
Le het, hogy a mai olvasó úgy véli, a legenda túlságosan hangsúlyozza Cecília szüzességét és megtérést kiváltó okosságát. A legenda azonban igazat mond, és ma is megindítja mindazokat, akik megőrizték magukban a ,,tiszta szív ha talma'' iránti érzéket, vagy legalábbis vágyódnak az ilyen szeretet hatalma után.
Cecília a középkor vége felé lépett be a Tizennégy Segítő Sze nt csoportjába, s egy egészen ártatlan fordítási hiba következtében -- mely szerint az esküvőjén ő maga játszott az orgonán --, lett a szent zene védő szentje.
Ünnepét már 545-ben november 22-én ülték Rómában.
Legendájából
Azt a képet, melyet a hívő emberek Cecíliáról magukban hordanak, Maderno márványszobra határozza meg: mintha mély, gyermeki álmát aludná, úgy fekszik jobb oldalára dőlve az éppen csak kifejlődött leányalak, arcát elfedi, karját hosszan kinyújtja. A nyakán három tátongó vágás hirdeti, hogy ez a gyermek nem természetes hal állal halt meg.
A legenda szerint Pascalis pápa ebben a helyzetben t alálta meg Cecíliát, miután a szűz látomásban maga mutatta meg a pápának, h ol van a sírja. Holttestét arannyal átszőtt szövetbe göngyölték, s a vérrel átitatott kendőket a lábához helyezték. Anélkül, hogy a helyzetét megválto ztatták volna, egy márványlapra fektették, és úgy helyezték el a szarkofágb an, amelyben átvitték a trasteverei bazilikába.
Cecília legendája ol yan nagyszerű mondatokat is idéz, amelyek a mai emberre is hatással vannak. Amikor a prefektus felelősségre vonta, így tett hitvallást: ,,Én nem halok meg, hanem csak elváltozom. Port adok az arany fejében. Ha nektek valaki a ranypénzt kínálna cserében ugyanolyan súlyú rézpénzért, vajon nem kapnátok- e az alkalmon, és nem mondanátok-e el rokonaitoknak is, hogy ők is részesei lehessenek egy ilyen nagyszerű cserének? Jézus Krisztus a mi Istenünk, ily et ad nekünk; amit neki ad az ember, azt ő kimondhatatlanul értékesebbre cs eréli.''
Amikor újra meg újra felszólították, hogy tagadja meg a hit ét, bátran így felelt: ,,Ti kínpadra vonjátok a gonosztevőket, hogy vallomá sra bírjátok őket, tőlünk pedig épp az ellenkezőjét követelitek: meg kellen e tagadnunk azt, amik vagyunk, és akkor kegyelmet adnátok. Nagyon szívesen hallanátok ajkunkról a hazugságot - - csakhogy meghalni az igazságért a leg szebb győzelem!''
Imádság
Istenünk, ki ezen a napon megörvendeztetsz minket Szent Cecília szűz vértanúd ünnepével , kérünk, segíts, hogy akit áhítattal tisztelünk, annak szent élete példájá t kövessük!
DTSTAMP:20240329T123719 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111122 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111123 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-40 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR