BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101111T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:0ff5a2e2d724fd987bf3ee54d36a64c8 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Jozafát (emléknap) DESCRIPTION:
Élet e
Szent Jozafát 1580 körül született a volhiniai Vlagyimirban. A terület ma Ukrajnához tartozik, akkoriban lengyel fennhatóság alatt állt. C saládja a fehér ruténok közül származott. Atyja, Kuncevicz Gavriol városi t anácsos volt, édesanyját Marinának hívták. A szülők ortodox vallásúak volta k, s gyermeküket Jánosnak keresztelték.
Amikor János elemi iskoláit b efejezte, kereskedőinas lett Vilnában. 1596-ban Breszt-Litovszkban több rut én ortodox püspök unióra lépett a római egyházzal, megtartva keleti rítusuk at. János is ezekben az években találta meg az utat a katolikus Egyházhoz - - úgy tűnik saját kezdeményezésére. 1604-ben engedélyt kért a kijevi metrop olitától, Hipatiu Pociejtől, hogy beléphessen a majdnem teljesen elnéptelen edett vilnai Szentháromság-kolostorba. Szerzetesként vette föl a Jozafát ne vet.
1607-ben megnyerte egyik barátját, a nagyon képzett Rutszkij Józ sefet, és az is belépett a kolostorba. Később arhimandrita és metropolita l ett. Nem sokkal ezután Jozafátot diákonussá szentelték. 1613-ban Bitenben k olostori elöljáró, higumen, de már a következő évben visszahívták Vilnába, és a Szentháromság-kolostor arhimandritája lett. 1618-ban az időközben metr opolitává lett barátja, Rutszkij segédpüspökké nevezte ki, s Jozafát hamaro san a kilencven éves korában elhunyt polocki érsek, Gedeon utódja lett.
Érsekségének első három évében sok lelket nyert meg az uniónak, sokan té rtek vissza az ortodox Egyházból a katolikus Egyház közösségébe. 1621-ben a zonban megzavarták működését: a jeruzsálemi ortodox pátriárka, III. Theofan ész, minden egyházi és világi hatósági hozzájárulás nélkül, az összes katol ikus püspöki székhelyre ortodox ellenpüspököt állított. Polock számára Mele tij Szmotritszkij szerzetest szentelte püspökké, akinek megbízottak révén s ikerült a nép nagy részét elhódítania Jozafáttól. Azzal rágalmazta, hogy el akarja latinosítani a liturgiát, s csak álnokságból és átmenetileg használ ja a szláv és a görög nyelvet. A keleti szertartásokat féltő embereket ezze l sikerült a püspök ellen lázítania.
Az ellenségeskedés egyre nagyobb méreteket öltött Jozafát körül. Ő világosan látta, hogy életébe fog kerüln i a pápához való hűsége, de nem tántorodott meg. 1623. november 12-én a saj át házában gyilkolták meg.
VIII. Orbán pápa, amikor hírül vette vérta núságát, azonnal megindította a szentté avatási eljárást. Húsz évvel a halá la után, 1643-ben boldoggá is avatta Jozafát püspököt. A szentté avatást IX . Pius pápa végezte 1867-ben. XXIII. János és VI. Pál pápa a II. vatikáni z sinattal kapcsolatban új lendületet adott az egység vértanúja tiszteletének .
Ünnepét 1882-ben vették föl a római naptárba, november 14-re. 1969- ben november 12-re, a halála napjára helyezték át.
Legendáiból
A 16. század végén mind a katolikus, mind az ortodox Egyház híveinek élete meglehetősen feszült légkörben zajlott. A katolikusok körében az ellenreformáció hatása volt nagy, az ortodoxok között pedig egy re inkább érezték a megújulás szükségességét. A lengyel fennhatóság alá eső területeken ez a reform az esetek többségében a római egyházzal való uniób a torkollott, amelynek aztán politikai színezetű ellenhatása támadt. Tagadh atatlan, hogy az egység szorgalmazói között voltak olyanok, akiket nem tisz tán vallási indítékok, hanem politikai és szociális célok is vezettek. Ilye n időszakokban a papságban is, a gazdagabb rétegekben is könnyen erkölcsi l azaság lépett föl. A vidék egyszerű, csendesen élő népe pedig a maga jámbor ságát őrizve várta a jobb időket. Úgy tűnik, a Kuncevicz család az utóbbiak közé tartozott, akik hűségesen őrizték atyáik ortodox örökségét. János éle téből részleteket csak attól kedve ismerünk, amikor már kereskedőinas volt Vilnában.
A boldoggá avatás során kortársai személyes tapasztalataik alapján vallották, hogy János már gyermekkorában föltűnően vallásos és Iste n közelében élő lélek volt. Nem lehet természetes magyarázatot találni, hog y mi indíthatta arra, hogy a gazdagon fölszerelt vilnai ortodox templom hel yett a majdnem teljesen elhagyatott Szentháromság-kolostor templomába kezde tt járni. E kolostor arhimandritája színleg katolikus, de szíve szerint ort odox volt, ráadásul egyáltalán nem volt mintaszerzetes. A kolostornak valój ában ő volt az egyedüli lakója. János pedig minden ellenszolgáltatás nélkül ellátta a liturgia körüli szolgálatot: énekelt, olvasott, akkor is, amikor mindössze ketten voltak hétköznaponként a templomban, vagy amikor csak hús z-harminc hívő jött az ünnepi liturgiára.
Munkaadója, a gazdag, de gy ermektelen Popovics Jácint örökösévé akarta tenni Jánost. Ő pedig húsz éves korában, látva már minden nehézséget, metropolitai engedéllyel belépett a majdnem elpusztult Szentháromság-kolostorba. Két eszme vezérelte: először m eg volt győződve arról, hogy Isten szerzetesnek hívja, hogy egészen az Ő sz olgálatára szentelje magát. Másik fölismerése az volt, hogy az üdvösség leg biztosabb útja a római pápával közösségben élő katolikus Egyházban van. E k ét eszméért áldozta föl életét.
Nagy elszántsággal fogott a szerzetes i élethez. Mivel mestere nem volt, akitől tanulhatta volna, a szentek írása ihoz fordult. Sokat olvasott a régi, nagy szerzetesektől, s követni kezdte őket. Élete végéig vezeklőövet és ciliciumot viselt, böjtölt, virrasztott é s ostorozta magát.
Amikor diákonussá szentelték, buzgósága megsokszor ozódott. Nagyon fontosnak tartotta a gyakori gyónást. Az utcán és a piacoko n is megszólította az embereket, és gyónásra buzdította őket. Amikor pappá, majd püspökké szentelték, maga is sokat és szívesen gyóntatott. Érsekként engedélyezte papjainak, hogy azokat, akik nem tudnak templomba menni, házná l is meggyóntathatják. Azokat a papokat, akikről megtudta, hogy évente sem akarnak gyónni, súlyos büntetéssel fenyegette meg.
Még kereskedőként dolgozott, amikor naponta részt vett a zsolozsmán, s ezt haláláig megtartot ta. Papjait arra buzdította, hogy a liturgiát akkor is végezzék, ha senki s em jön a hívek közül a templomba. Erősen szorgalmazta, hogy a keleti egyház jog és a zsinatok határozatait pontosan tartsák meg.
Élete végéig meg volt győződve arról, hogy méltatlan és alkalmatlan a tisztségek viselésére , amellyel az Egyház megbízta. Amikor korábbi barátja, Rutszkij polocki érs ekké akarta tenni, Jozafát teljes erejével tiltakozott. Barátait megeskette arra, hogy lebeszélik Rutszkijt a szándékáról. Végül megígérte, hogy minde n erejével a püspökség szolgálatára lesz, csak neki magának ne kelljen püsp ökké lennie. Rutszkij metropolita azonban jól ismerte Jozafátot, nem engede tt, s végül fölszentelték.
Püspökként nagy gondja volt a nép oktatásá ra. Írt egy katekizmust, amely világos, egyszerű módon közölte a katolikus hit igazságait. Amikor kiderült, hogy nem tudja kinyomtatni, elrendelte, ho gy minden plébánia másolja le magának kézírással, és vasárnapokon ebből okt assák a híveket.
Mindvégig hű maradt a katolikus Egyház terjesztéséne k eszméjéhez, s adott alkalommal -- úgy, ahogy az atyák írásaiban olvasta - - igénybe vette a világi hatalom segítségét is.
Abban a három évben, amikor zavartalanul működhetett, soha nem élt vissza püspöki hatalmával. Am ikor pedig az ellenpüspök szinte teljesen megfosztotta híveitől, magára hag yottan, két éven át őrizte meggyőződését és végezte minden püspöki teendőjé t. Sokszor fenyegették azzal, hogy megölik. A vértanúsága előtti napon is k apott ilyen figyelmeztetéseket, mégis elment Vityebszkbe.
Kora reggel részt vett a hajnali zsolozsmán a székesegyházban. Közben már behallatszot t, hogy emberek gyülekeznek a templom körül, és az egyre növekvő lármából s ejteni lehetett, hogy nem békés szándékkal jönnek. Jozafát érsek a zsolozsm a végeztével átment a püspöki házba, hogy fölkészüljön a liturgiára. A töme g betörte az ajtót és berontott a házba. A személyzet tagjai próbálták elál lni útjukat, de egymás után megölték őket.
Amikor a püspök meghallott a a zajt, a támadók elé sietett és az egyik szemtanú szerint így kiáltott a betörőkre: ,,Miért ölitek a szolgáimat? Mit ártottak nektek? Ha engem kere stek, itt vagyok!'' -- Máris kardok és tőrök sebezték halálra, majd dühükbe n letépték róla a ruhát, mert fölbujtóik azt mondták nekik, hogy a püspök h áza tele van kincsekkel, maga a püspök selyembe és bársonyba öltözködik. De amikor letépték egyszerű vászonruháját, meglátták testén az ostorozások ny omát, és kezükben ott volt a selyem helyett a vezeklőing.
Imádság
Istenünk, ki Szent Jozafát püspököt képessé tetted arra, hogy jó pásztorként életét adja juhaiért, kérünk, áraszd Egyházadra S zentlelkedet, és vértanúd közbenjárására erősíts meg minket, hogy készek le gyünk életünket adni testvéreinkért!
Forrás: Diós István: Szentek Élete
DTSTAMP:20240328T095456 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111112 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111113 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-50 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR