BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101104T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:9e31d586fb1d200114d137ea8432aa8f CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Imre herceg (ünnep, templomunkban főünnep) DESCRIPTION:
Szent Istvánnak, a magyarok első királyának és feleségének, Boldog Gizellának a hagyomány szerint több gyermeke volt. Így a Képes Krónika több fiúról tesz említést. A gyermekek azonban nagyobbrészt már kiskorukban megh altak, nevét is csak kettőnek ismerjük. Volt egy Ottó nevű fiuk, aki valósz ínűleg még 1000 előtt született és korán elhunyt. A másik fiú, Imre nevét a nyai nagybátyjától, II. Szent Henrik császártól vette (Henricus, Enricus, E mericus, Emreh, Imreh, Imre). Hogy melyik évben született, nem tudjuk bizto san. Általában az 1007-es évet szokták elfogadni, de a legújabb történetírá s az 1000 és 1007 közötti évekre teszi születésének idejét, helyét pedig Sz ékesfehérvárra.
Imre herceg élete folyását n em könnyű követni, mivel legnagyobbrészt a krónikák és legendák gyér adatai ra vagyunk utalva, a legenda pedig a ,,liliomos herceg'' alakját még jobban kiszínezte, mint Istvánét. Szüzessége miatt századokon át valami nőies, fi nom, nem e világból való alaknak rajzolták. ,,Pedig -- írja joggal Sík Sánd or -- Szent Imre kétségtelenül erőteljes, férfias jelenség volt. Kétféle vé r egyesül az ereiben: apai és anyai öröksége bár kétféle, de édestestvére e gymásnak. Mindkettő a hősiességnek, a hivatásnak, a heroizmusnak hagyománya . Az apai vér Árpád vére, aki maga is folytatója volt a honfoglaló ősök hős ies hagyományának. Szent István hitvédő harcaiban átlelkesült, átszellemies ült ez a vér, de erejéből, bizonyos értelemben még ősi vadságából, fiatalos nyerseségéből is alig vesztett. Nem lehet kétséges, hogy az uralkodó, hadv ezér, diplomata Szent István trónusának várományosát is uralkodónak, hadvez érnek és diplomatának nevelte. A hősi magyar hagyományban nevelte. A másik hagyományt az anyatejjel szívta magába: anyja Gizella, maga is szent életű Boldog, a regensburgi udvar szent levegőjéből jön, ahol már akkor egy csász ári szent-család él, és szenteli meg az uralkodás német hagyományait.'' (Sz ent magyarság 27.)
Bizonyos, hogy a trónörök ös nevelésére rendkívül nagy gondot fordítottak. A legendaíró szerint ,,már gyermekkorában is szorgalmas őrködés alatt nevelkedve'' fejlődött. Első ne velői mindenesetre a szülei voltak, akik mindketten az életszentség útján j ártak, s az ő hatásuk alatt érlelődött meg a kis királyfiban az az életideá l és az az út, amelyet járni megtanult. Mint a korabeli íróknál olvassuk, I stván szenvedélyesen szerette fiát, nevét nap nap után belefoglalta imádság os megemlékezésébe, és nem szűnt meg Krisztus kegyes pártfogásába és a mind enkor szeplőtelen Szűz anyai oltalmába ajánlani.
Gyökeres változ ás állott be Imre herceg nevelésében 1015-ben, amikor Gellért bencés szerze tes Velencéből jövet -- eredeti szándékát, hogy a Szentföldre utazzék, megv áltoztatva -- Pannóniába érkezett. Itt István udvarába vezették. A magyarok királya azonnal fölismerte benne a kiváltságos, nagy tudományú, szent élet ű szerzetest, aki elmondhatta magáról: ,,Nincs könyv, amelyet ne olvastam v olna'', és fia nevelőjévé tette. Imre királyfi hét éven keresztül tanult ki váló mestere irányítása mellett. Elvégezte az akkori kor iskolafokozatait, a triviumot és quadriviumot, megtanult latinul, s anyjától föltehetőleg ném etül is. Azt mondja a legenda, hogy Imre a ,,grammatikai mesterségnek minde n tudományával betelt''. Egy velencei krónika szerint ,,tudós és szent'' vo lt. A világi tudományok mellett Gellért apát bizonyára beavatta őt a lelki élet magasabb iskolájának titkaiba is. Így érthet ő, hogy olyan ifjú lett belőle, ,,akit szeretett az Isten és tiszteltek az emberek'', mint a krónika mondja róla. Talán ebben az időben esett meg vele az a történet, amelyet a legendaíró elbeszél. Imre herceg egy szolga kísér etében egy alkalommal a veszprémi Szent György-templomban időzött, s ,,otta n imádságnak adván magát szívében elmélkedék, mi legyen... a legkedvesebb á ldozat, amelyet Istennek fölajánlhatna. Hirtelen nagy tündöklésű világosság körülfénylette az egyháznak minden helyeit... s isteni szózat hallatszik: ťFelette dicséretes a szüzesség; kívánatos kívánom én, te elmédnek és teste dnek szüzességét, ezt ajánld nékem, eme szándékodban mindvégig megállj!Ť'' -- Imre válasza: ,,Úr Isten, Te ki vagy mind az egész világnak gondviselője és az emberi erőtlenségnek segítője, ki elragadod a fejedelmek lelkét, aki rettenetes vagy a földnek királyai előtt, végezd el kedvedet bennem.'' Imr e herceg egész életében nem árulta el szívének ezt a titkát, s szolgájának is hallgatást parancsolt. Föltehető, hogy akkor még életben volt valamelyik bátyja, s így szabadon követhette szíve sugallatát. Ha eddig is teljes igy ekezettel törekedett Mestere nyomdokain járni, most kétszeres buzgósággal t ört a szentség magaslatai felé. Gellértnek és atyjának példája ebben bizony ára nagy segítségére volt.
Tizenöt éves korá tól atyja vette maga mellé, huszonhárom éves korában befejezettnek látta ne velését. Imrétől mint jövendő uralkodótól elvárták, hogy rangjának megfelel ő házasságot kössön, s biztosítsa a dinasztia fennmaradását utódaiban.
< p style="color: #777777;"> A hagyomány három királyi családot említ, amelyb ől feleséget vehetett: a lengyel, horvát és görög uralkodóházat. A lysagora i Szent Kereszt-monostor évkönyveinek följegyzése szerint Imre egyszer Leng yelországban járt mint vőlegény. Más vélemény a görög uralkodóházzal való r okonságot helyezi előtérbe (emellett foglal állást Bogyay Tamás is ,,Stepha nus Rex'' c. művében, 1976). Így pontosan nem tudjuk megállapítani feleségé nek kilétét, csak annyi bizonyos, hogy szűzi házasságban éltek egymással. A mint a legenda gyönyörűen mondja: ez a csodálatos ifjú ,,keblében hordta a lángot, de el nem perzseltetett annak égésétől''. ,,Lehetetlen, hogy ne ére zte volna át óriási felelősségét, hogy ne látta volna atyja gondjait -- írj a ismét Sík Sándor. -- Ha mégis vállalta fogadalma következményeit, biztosr a vehetjük, hogy számolt ezzel a problémával; hogy valami nagy jót akart el érni fogadalmával, nagyobbat, mint az a veszteség, amely áldozatából szárma zott...'' (I. h. 31.)Két jelenetet őrzött m eg a legenda a szent királyfi életéből.
A
A másik jelenet Pannonhalma szent hegyén játszódott le és Boldog Mórral va ló találkozásáról szól (ezt Mór életrajzában olvashatjuk).
István őt jelölte ki utódjául. Nem volt kétséges, hogy nemcs ak a főpapság és István közvetlen hívei, hanem az egész hívő magyar nép egy emberként fog fia mögé sorakozni és őt királyának elismerni. Ezért a nemze te jövőjéért annyira aggódó szent király gondosan fölkészítette fiát jövend ő uralkodói feladataira. Mint 11. századi életrajzírójától tudjuk, gondosko dott róla ,,hogy a nehéz kormány terhének viselésére igazhitű férfiak tanít ása által minél alkalmatosabb legyen, s azok tanításait vele naponként figy elmesen hallgattatá. Atyja szerelmének buzgóságától indíttatva maga is ír a számára egy könyvet az erkölcsök neveléséről (Intelmek), melyben híven és nyájasan intőleg szól hozzá, oktatván, hogy tartsa tiszteletben a püspökök méltóságát, szeresse az országnagyokat és vitézeket, szolgáltasson igazságo t, ügyeljen minden tettében a türelemre, tanács nélkül semmit se tegyen, ős eit szüntelenül szeme előtt tartsa és példa gyanánt vegye, az imádkozás köt elességét teljesítse, a kegyességet és irgalmat a többi erényekkel együtt g yakorolja.'' Az ,,Intelmek'' könyve, amelyet István király fia számára kész íttetett (a megfogalmazás valószínűleg nem tőle való, de a gondolatok fölté tlenül), később a magyar törvénytár élére kerül, s fölveszik a Corpus Juris Hungariciba.
Imrével kapcsolatban még meg k ell említenünk II. Konrád német császárnak Magyarország elleni hadjáratát 1 030-ban, amely teljes kudarccal végződött. Egyes történetírók valószínűnek tartják, hogy a győri csatát Imre vezette. A magyar sereg előtt nyitva állt Bajorország kapuja, de a magyar királytól távol állt a hódítás szándéka. B ékét ajánlott a császárnak, aki a szégyenletes kudarc után nem akart maga t árgyalásokba bocsátkozni, s a békekötést 13 éves fiára bízta. Henrik bajor herceg -- a későbbi III. Henrik császár -- 1031 tavaszán Esztergomba érkeze tt ,,az igazságtalanul megbántott magyar király'' megkövetésére, s a Lajta és Fischa folyó köze újra visszakerült Magyarországhoz a Morvamezővel együt t. Imrének a békekötésben való részvételére -- talán atyja megbízottaként - - a hildesheimi évkönyvek engednek következtetni, amelyek őt Dux Ruisiorum néven említik (Ruisia, Rugia, szlávul Rakzia valószínűleg a meghódított Aus ztria egy része).
István ekkor (1031-ben) hatalmának és tekintél yének tetőpontján Székesfehérvárott koronázásra készült. Egyetlen életben m aradt fiát akarta megkoronáztatni, hogy trónját és országában a kereszténys ég zsenge vetését a jövő számára biztosítsa. Valószínűleg erre az alkalomra készült Gizella királyné keze munkájával és irányítása alatt az a miseruha , amelyet később átalakítva koronázási palástnak használtak 900 esztendőn k eresztül: az egész királyi család képe rá van hímezve. Ebben az ünnepélyes hangulatban jött a szomorú hír: Imre herceget vadászat közben egy földühödö tt vadkan halálra sebezte, és sebeibe 1031. szeptember 2-án belehalt. A gyá szhír hatását a krónika így érzékelteti: ,,Siratta őt Szent István és egész Magyarország vigasztalhatatlanul, nagy sírással...''
Szent László király Szent Imrét atyjával, Istvánnal, és nevelőjév el, Gellért püspökkel 1083-ban az ország főpapjai és világi nagyjai jelenlé tében oltárra emeltette (ez felelt meg akkor a szentté avatásnak). Azóta pé ldaképe a magyarságnak, elsősorban a magyar ifjúságnak. Nevét szívesen vise lik. Halálának 900. évfordulóját nagy ünnepélyességgel tartották meg 1930-b an Budapesten a pápai követ, hat más bíboros és több száz főpap jelenlétébe n. Prohászka Ottokárnak igaza volt, amikor azt írta: ,,Szent Imre hivatása az, hogy eszményt hirdet, példája kihat századokra, s nemzetének nagyobb sz olgálatot tesz, ha az erény uralmát benne biztosítja, mint ha az országot a rasznyi uralmával boldogítja.''
Az Intelmekből:
,,Uralkodjál mindnyáj uknak felette békességesen, alázatosan, szelíden, haragnak, kevélynek és gy űlölségnek nélküle, mindiglen elmédben tarván, hogy mind az embereknek egy állapotjuk vagyon, és hogy semmi föl nem emel, hanemha az alázatosság, és h ogy semmi meg nem aláz, hanemha a kevélység és gyűlölség. Ha békességes lés z, akkor királynak mondatol és király fiának, és szeretve lész mind a vitéz ektől. Ha haragos, kevély, gyűlölködő, békétlen lész, nyakadat az ispánokna k és fő jobbágy uraknak felébe felemeled, bizony a vitézeknek ereje a királ yi méltóságoknak lankadására lészen és idegeneknek adatik a te országod. Et től félvén, az ispánoknak életét jó erkölcsöknek rendtartásával kormányozza d, hogy is szereteteddel felövezetten a királyság méltóságához mindiglen hí vségest ragaszkodjanak, hogy országlásod mindiglen békességes legyen.
Ha bírni akarod a királyságnak tisztességét, szer essed az igaz ítéletet. Ha bírni akarod a te lelkedet, légy türelmes... mer t a békességtűrő királyok uralkodnak, a türelmetlenek pedig kegyetlenkednek . Valamikor is adatik néked valamiben ítélned, mi te méltóságodhoz illő, bé kességes tűréssel és irgalmassággal, avagy szánakodással ítéljed meg, hogy dicséretes és ékes legyen a te koronád.
Azér t tehát, szerelmetes fiam, én szívemnek édessége, jövendő sarjak reménysége , kérlek, parancsolom, hogy mindenütt és mindenben malaszttól gyámolíttatva nemcsak atyádfiaihoz és rokonaidhoz, avagy fő emberekhez vagy vezérekhez, vagy szomszédokhoz és lakosokhoz légy kegyelmes, hanemha az idegenekhez is és mindenekhez, kik te hozzád jőnek. Mert a kegyességnek míve téged mindene knél nagyobb boldogságra vezet.''
Istenünk, ki Szent Imre herceget viruló ifjúságában magasztaltad f öl szentjeid közé, kérünk add, hogy ő, aki egészen neked szentelhette magát , mindörökké segítsen minket színed előtt!
Forrás: Diós István: A s zentek élete
Szent Imre hercegről többet is olvashat honlapunk védős zentünkkel foglalkozó menüpontjában.
DTSTAMP:20240328T121900 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111105 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111106 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-57 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR