BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101031T020000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20101016T000000 RDATE:20101031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:27e707c1e2011b292d8d871ce3473ce1 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Antiochiai Szent Ignác DESCRIPTION:
Élete
Ignác püspököt, akit Theophorosznak, azaz Istenhordozónak is neveztek, joggal számláljuk az apostoli atyák közé. Nem csupán azért, mert még személyesen ismerhetett több apostolt is, hanem mert kiemelkedik azok közül, akik az apostolok után következő nemzedékben folyt atták az Egyház alapjainak építését. Ignác nemcsak oszlop volt az épülő Egy házban, hanem levelei által századokon át, egész a mai időkig megvilágosítj a a hívők szívét. Igaz, mindössze hét levele maradt ránk, de ez a csekélyne k látszó örökség cáfolhatatlanul bizonyítja Krisztus követése útjának járha tó voltát.
Ignác az igazi püspök példaképe volt. Benne a jó pásztort lehetett látni, aki Mestere példája szerint életét adta a juhokért. ,,A püs pököt úgy kell tekinteni, mint magát az Urat'' -- mondja az efezusiaknak ír t levelében (6,1). Életével és halálával adott példát arra, hogyan kell enn ek az igen magas követelménynek eleget tennie egy püspöknek.
Életrajz i adataiból nem sokat ismerünk. Az 1. század közepe táján született, valósz ínűleg Szíriában. Vértanúsága körülményeiből arra következtethetünk, hogy r abszolga származású volt. Szent Péter és Evodiosz után harmadikként volt An tiochia városának püspöke. Antiochia a római birodalom keleti részének és a hellén kultúrának volt a központja, ugyanakkor Jeruzsálem mellett az egyik egyházi centrum is lett. Ebben a városban alakult ugyanis az első pogányok ból megtért keresztény közösség. E közösség mellett, tőle meglehetősen elkü lönülten, zsidó-keresztény közösség is élt a városban. Ez utóbbiak szigorúa n ragaszkodtak a mózesi törvény szokásaihoz, a pogányokból megtértek pedig velük szemben már a keresztény szabadság szellemében formálták életüket. Em iatt az antiochiai egyház kormányzása nagyon kényes feladat volt (vö. ApCse l 15. fejezet).
Ignác püspöknek egész életében harcolnia kellett a gn osztikusok ellen, akik a Jeruzsálem pusztulása miatt csalódott és kiábrándu lt zsidók között terjesztették tévtanaikat.
Lelkipásztori gondját súl yosbította a Domitianus császár által elrendelt üldözés, amely elvileg a lá zadozó zsidók ellen irányult, de alig tett különbséget a zsidók és kereszté nyek között, azzal a megindoklással, hogy a kereszténység nem önálló vallás , hanem csupán egy zsidó szekta.
Domitianus halála után egy kis ideig békesség volt, Traianus császár alatt azonban Asia provinciában ismét üldö zni kezdték a keresztényeket. A császár ugyan a bithiniai helytartó, az ifj abb Plinius kérdésére úgy válaszolt, hogy nem kell nyomoztatni a keresztény ek után, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a feljelentettekkel szemben eljárást kell indítani, s ha valakire rábizonyul a kereszténység és nem hajlandó me gtagadni a hitét, azt el kell ítélni.
E császári rendelet értelmében jártak el Antiochiában is a keresztények ellen, egy pontosan meg nem határo zható évben, 110--115 között. A püspököt is elfogták és felelősségre vonták . Mivel az egész városban tisztelték, letartóztatása felháborodást keltett, nemcsak a keresztények, hanem a zsidók és a pogányok, sőt az eretnek gnosz tikusok körében is.
Ignácot megbilincselték és katonai őrizet alatt h ajón Rómába indították. A halálos ítéletet, mely úgy szólt, hogy vadállatok elé kell vetni, Rómában hajtották végre. Mivel azonban a hajó, számunkra i smeretlen okok miatt kitérőt tett és érintette az Asia provinciabeli kikötő városokat, alkalom nyílt arra, hogy a keresztények felkeressék a fogoly püs pököt. Szmirnában különösen hosszú ideig vesztegeltek, itt felkereste Ignác ot a város püspöke, Polikárp (lásd február 23-án), de járt nála az efezusi, magnésziai és a tralleszi egyház küldöttsége is. E látogatásokra válaszolv a Ignác leveleket intézett ezekhez az egyházakhoz. Figyelmüket szeretettel megköszönte és élt az alkalommal, hogy atyai intelmeket intézzen a hívekhez , mert mint a tartományi főváros püspöke felelősnek érezte magát a többi vá ros híveiért is.
Ugyancsak Szmirnából levelet intézett a római egyház hoz, s ebből láthatjuk, milyen kegyetlenül bántak vele útközben a katonák: ,,Szíriától Rómáig, szárazon és vízen, éjjel és nappal vadállatokkal küzdök , tíz leopárdhoz (azaz egy katonai osztaghoz) kötözve. A jótékonyságra ezek csak rosszabbakká válnak. Sértegetéseik közepette még inkább tanítvánnyá v álok...'' (5,1). Ebben a levélben Ignác felfedi szívének izzó vágyakozását, amellyel átadja magát a vértanúságnak. Ír egy titokzatos benső hangról, am ely az Atyához hívja. Könnyek között kéri a rómaiakat, ne tegyenek semmit a kiszabadításáért, mert: ,,soha többé nem lesz ilyen lehetőségem arra, hogy Istenhez jussak''. Mert -- írja Isten tanúja -- ,,szép dolog eltávozni ebb ől a világból, eltűnni belőle, és Istenhez menni, hogy benne feltámadjunk'' . Egyébként ez a levél az első dokumentum arról, hogy a keleti területek eg yik püspöke nyilvánvalóan elismeri a római egyház elsőbbségét.
Troász kikötőjéből Ignác még három levelet írt: a filadelfiai és a szmirnai egyhá znak és Polikárp püspöknek.
E hét levélnek ma is igen nagy jelentőség e van (magyarul olvashatók az Ókeresztény írók sorozat 2., Apostoli atyák k ötetében a 161--197. oldalon), mert világosan szemünk elé állítják a püspök i hivatal jelentőségét az Egyházban. Ignác az akkoriban mindenfelé terjedő eretnekségekkel szemben egyetlen menedéket lát: a hívő közösség szoros kapc solatát a püspökével. Boldognak mondja azt az egyházközséget, amely olyan s zoros kapcsolatban áll a püspökével, ,,mint az Egyház Jézus Krisztussal, és mint Jézus Krisztus az Atyával, hogy az egységben minden összhangban legye n'' (Ef 5,1).
A szmirnai híveknek ezt írta: ,,Ahol a püspök megjeleni k, ott legyen a sokaság, ahogyan ahol Krisztus van, ott van a katolikus Egy ház'' (8,2).
Elsőként beszél a katolikus Egyházról, és a katolikus ná la egyetemest jelent, és a püspökkel közösségben lévő egyházra gondol. Nyom atékosan felhívja a figyelmet, hogy ennek a püspökkel való egységnek elsőso rban a közös imádságban és az Eucharisztia közös ünneplésében kell megnyilv ánulnia. Megerősíti: ,,Senki ne legyen tévedésben! Aki nincs az oltár kerül etén belül (azaz az áldozatbemutatás helyén), az megfosztja magát Isten ken yerétől. Ha egyik vagy másik imádságnak oly nagy ereje van, mennyivel több a püspök és az egész egyház imája!'' (Ef 5,2). ,,Arra törekedjetek, hogy Eu charisztiátok egy legyen. Egy ugyanis a mi Urunk Jézus Krisztus teste, és a kehely az ő vérének egységére, egy az áldozati oltár, ahogyan egy a püspök a papsággal és a diákonusokkal, hogy Isten szerint cselekedjétek, amit cse lekedtek'' (Fil 4).
Nagyon jellemző a szent püspökre az alázatosság, amellyel a diákonusokat, akik hűséges segítségei voltak Rómába vivő útján i s, ,,szolgatársak''-nak nevezi.
Mikor végre megérkeztek Rómába, sietv e vitték az amfiteátrumba, mert egy ünnep alkalmával gladiátorokra volt szü kség. A tömött színház szeme láttára Ignácot felfalták a vadállatok.
Ami a testéből megmaradt, azt a keresztények magukhoz vették, és eljuttattá k Antiochiába. Az ereklyéket később különböző helyeken őrizték, míg végül a fiatalabb Theodóziosz császár idejében egy régi Fortuna-szentélyből kialak ított keresztény bazilikában találtak nyugvóhelyet.
A római martiroló gium úgy tudja, hogy az ereklyéket Antiochiából átvitték Rómába és a Szent Kelemen-bazilikában helyezték el.
A latin egyház korábban a vértanúsá g napján, december 20-án ünnepelte Antiochiai Szent Ignácot. Később, nyilvá nvalóan másolási hiba következtében általánossá vált a február elsejei mege mlékezés. Az új római naptár a szír egyháztól vette át az október 17-i ünne pet.
Legendájából
A mintaszerű püspök, a ki még az apostoli időkben építette minden erejével az Egyház alapjait, és akit lángoló hitéért ,,Istenhordozónak'' neveztek, hét levelében képet hagy ott ránk önmagáról is. De a legendája azt is elmondja róla, hogy nem csupán az egyik apostol, nevezetesen Szent János tanítványa, hanem egyenesen az e vangéliumokban szereplő személy! E legenda szerint ugyanis Ignác volt az a kisgyermek, akit Jézus a tanítványok körében magához vont, és azt mondta ne kik: ,,Ha olyanok nem lesztek, mint ez a gyermek, nem mentek be a mennyek o rszágába!''
A legenda részletes leírást ad a szent utolsó órájáról is . Mikor az ősz püspököt a hosszadalmas és keserves utazás után Traianus csá szár elé állították, a császár megkérdezte tőle: ,,Ignác! Miért térítetted az antiochiaiakat a keresztény hitre, és miért lázítod őket ellenünk?'' Ign ác erre így válaszolt: ,,Milyen szívesen megtérítenélek téged is, hogy elny erhetnéd az örök birodalmat!'' Traianus felszólította: ,,Áldozz isteneinkne k, és megteszlek első főpapnak a papjaink között!'' Erre Ignác: ,,Nincs szü kségem tőled kapott méltóságra. Tedd, amit tenni akarsz, a hitemet nem vált oztatod meg.''
Akkor Ignácot az arénába vezették. Amint meghallotta a z éhes vadállatok ordítását, megismételte azokat a szavakat, melyeket koráb ban a római egyháznak írt: ,,Én Isten gabonája vagyok, és a vadállatok foga őröl, hogy tiszta kenyér lehessek. Ösztökéljétek a vadállatokat, hogy azok legyenek a sírom, és semmit meg ne hagyjanak belőlem, nehogy bárkinek a te rhére legyek!''
Mikor a vadállatok széttépték a szentet, Traianus eli smeréssel így nyilatkozott: ,,Nagy a keresztények bátorsága! Hol van egy gö rög, aki így tudna meghalni a maga isteneiért?''
Írásai ból
Levelei némi betekintést nyújtanak a jó pásztor lelkébe, és láthatjuk hitének izzását, amely miatt a vértanúságtól sem riadt vissza . Újra meg újra felbukkan leveleiben a gondolat: ,,Váltságdíj vagyok értete k... engesztelő áldozat leszek helyettetek... feláldozom az életemet értete k!''
A rómaiaknak ezt írta: ,,Szívesebben meghalok, hogy megnyerjem K risztust, mint hogy király legyek az egész föld felett.'' A szmirnaiakat pe dig biztosítja: ,,A kardhoz közel Istenhez vagyok közel. A vadállatok közöt t Isten környezetében vagyok: egyedül Jézus Krisztus nevében... mindent elv iselek, hogy vele együtt szenvedjek, mert Ő tesz képessé rá, aki teljesen e mberré tett'' (4,2).
Mindazonáltal tudatában volt gyöngeségének, és t udta, hogy a halál pillanatáig meginoghat a szenvedések előtt, ezért kérte a tralleszieket, imádkozzanak érte, hogy a próbatétben üdvösséget találjon: ,,Imádkozzatok értem, nehogy olyannak találtassam, aki nem állta ki a prób át. Még veszélyben vagyok. Hűséges azonban az Atya Jézus Krisztusban, hogy beteljesítse az én kérésemet és a tiéteket'' (13,3).
Miközben a vérta núság felé hurcolták, a láncait ,,lelki gyöngyöknek'' nevezte és haldokolva a vallási eltévelyedésekkel teli világba kiáltotta: ,,Mindazok, akik nem J ézus Krisztusról beszélnek nekem, számomra csak síremlékek és sírkövek!'' p>
Imádság
Mindenható, örök Isten, te a szen t vértanúk hitvallásával megdicsőíted Fiad titokzatos testét, az Egyházat. Add, hogy a vértanúság, amely Antiochiai Szent Ignác püspöknek örök dicsősé get szerzett, nekünk szüntelen erőforrásunk legyen.
DTSTAMP:20240329T133505 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111017 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111018 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-76 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR