Győri Szent Imre Plébánia
9024 Győr, Szent Imre út 35.
(96) 424 443
gyoriszentimre.iroda@gmail.com

Honlapunk megújult!

Kedves Olvasóink!

A győri Szent Imre Plébánia honlapja megújult.

Ez a honlap átmenetileg archívumként még elérhető marad, de a továbbiakban nem frissül.

A régi honlap híreit a menüből éri el.

A győri Szent Imre Plébánia új honlapja a következő címen érhető el, így amennyiben a kedvencek/könyvjelzők közé mentette el oldalunkat, az is érdemes frissíteni:

↓↓↓  Kattintson ide! ↓↓↓

GYŐRI SZENT IMRE PLÉBÁNIA

Zarándoklat: Zirc, Veszprém - 2013.10.30.

2013. október 30-án a győri Szent Imre plébánia szervezésével zarándokúton voltam az unokámmal és a "szentimrés" közösséggel kb. 47-en. Reggel 8 órakor indultunk busszal, imádsággal kezdtük a napot, majd az idegenvezetőnk ismertette, hogy mit fogunk megnézni. Zircen először szentmisén vettünk részt, amit a plébános atyánk, dr. Balázs Tamás celebrált. Ezután elmondták a templom rövid történetét, művészeti értékeit, és utána megkoszorúztuk dr. Endrédy Vendel zirci apát sírját. A barokk templomot 1982-ben VI. Pál pápa emelte bazilika minor rangra, Zirc alapításának 800. évében. Átsétáltunk az apátsági könyvtárba, ami kb. 65000 kötetből áll, elsősorban teológiai könyvek, de sok Magyarországon egyedülálló könyv is található itt.

Beszálltunk a buszba, majd Veszprémig elimádkoztuk a rózsafüzért. A városba érve a megyeháza előtt szálltunk ki, és ott megtekintettük Melocco Miklós 2008-ban felavatott emlékművét Brusznyai Árpádról. A várba felsétálva először az érseki palotát néztük meg. Ezt az épületet Fellner Jakab tervei szerint építették 1765-1776 között. Előtte a hajdani gótikus királyi palota állt, de a török harcok idején elpusztult, és barokk pompájában áll most. Több értékes festmény és műtárgy található itt pl.: A gyermek Szűz Mária szobra anyjával, Szent Annával.

Innen a Szent György kápolnába mentünk, a X-XI. századi kápolna román stílusú, itt tette szüzességi fogadalmát Szent Imre herceg. 1957-ben tárták fel, félköríves a szentélye. Már csak az alapfalak láthatók az eredetiből. Itt találták meg Vetési Albert püspök sírját. A kápolna előtt az ifjú herceg szobra áll. A vár utolsó szegletén Szent István és felesége Gizella szobra áll, Ispánki József alkotása 1938-ban készült a király halálának 900. évfordulójára. Innen szép kilátás nyílik a városra.

A hideg bakonyi széltől sietve mentünk be a Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjteményt megnézni. Itt többek között Erzsébet királyné koronázási díszruhájából gazdag díszítéssel készült miseruhát és XVII-XIX. századi orosz és délszláv ikonokat is láttunk. A Gizella kápolnában is jártunk, ami a XIII. században épült. Bizánci stílusú freskói csodálatosak, Magyarország freskófestészetének legrégebbi emlékei.

Utolsó állomásunk a Szent Mihály bazilika volt. Magyarország első temploma még Géza fejedelem idején épült. Jelenlegi neoromán formáját 1907-1910-es átépítésekor kapta. Boldog Gizella karcsontjának ereklyéjét, és Mindszenty bíboros szobrát is láthattuk a keresztelőkápolnánál. Mielőtt eljöttünk szerencsénk volt találkozni dr. Márfi Gyula érsek atyával is.

Este 6 óra körül kissé elfáradva, de szellemiekben és lelkiekben feltöltődve indultunk haza. Unokám és én is nagyon jól éreztük magunkat, ilyen részletesen még nem volt részünk megismerni a várnegyedet. Köszönet érte a szervezőknek és a plébános úrnak egyaránt.